W dniach 9 – 11 października 2025 roku odbywa się w Warszawie seminarium Grupy Roboczej Platformy Edukacji EZA poświęcone dialogowi społecznemu w edukacji i wyzwaniom szkoły przyszłości. W spotkaniu biorą udział przedstawiciele związków zawodowych z obszaru edukacji z Portugalii, Włoch, Polski, Albanii, Serbii, Bułgarii i Hiszpanii. Uczestnicy spotkania dyskutują o koniecznych zmianach w edukacji w obliczu nowych wyzwań społecznych, demograficznych oraz ideologicznych w tych krajach.

Przedmiotem spotkania jest także pogłębiona analiza wizji rozwoju Europejskiego Obszaru Edukacji ze szczególnym uwzględnieniem jakości kształcenia. Przedstawianie są doświadczenia krajowe nt. rozwiązań systemowych i prawnych przyjętych w zakresie systemu edukacji dla budowania Szkoły Przyszłości, a także diagnozowania barier (ekonomicznych i mentalnych) utrudniających realizację wizji Szkoły Przyszłości.

Gościem seminarium był m.in. dr hab. Maciej Jakubowski, Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych – Państwowego Instytutu Badawczego, który przedstawił propozycję zmian w podstawach programowych w przedszkolach i szkołach podstawowych. Położono w nich większy nacisk na kompetencje fundamentalne tj. językowe, matematyczne, ruchowe i cyfrowe oraz kompetencje przekrojowe: poznawcze, społeczne i osobiste czyli krytyczne myślenie oraz rozwiązywanie realnych problemów. Andrzej Danilkiewicz, Prezes Polskiego Towarzystwa Cyfrowego opowiedział o 2 projektach – szkolnictwa branżowego i polskiej agendy odporności cyfrowej 2040. Pierwszy projekt dotyczy wyboru kierunków kształcenia pod potrzeby rynku pracy i wskazaniu obszarów priorytetowych. Drugi projekt ma przedstawić jak do 2040 zmieni się rynek usług edukacyjnych na skutek transformacji cyfrowej. Omawiano też problemy zdrowia psychicznego dzieci, zaniku relacji społecznych, a także upadku autorytetu zawodu nauczyciela.
Uczestnicy pracować będą także nad zdefiniowaniem katalogu możliwych zadań w zakresie budowania Szkoły Przyszłości do realizacji przez związki zawodowe w skali europejskiej, krajowej i lokalnej pozwalających na wzmocnienie głosu związków zawodowych i poszerzeniu katalogu argumentów opartych o dobre i sprawdzone rozwiązania w prowadzonym dialogu społecznym.
Biuro Programów Europejskich