Dzisiaj w warszawskiej siedzibie Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, odbyła się konferencja prasowa, podczas której zaprezentowano raport pt. ”Energia. Transport. Społeczeństwo. Wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski”, opracowany na zlecenie NSZZ „Solidarność”.
Prezentacja raportu NSZZ „Solidarność”
„Miliony utraconych miejsc pracy w przemyśle UE”
W konferencji wziął udział: Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ ”Solidarność”, oraz jego zastępca Bartłomiej Mickiewicz, Robert Szewczyk, pełnomocnik Komisji Krajowej ds. Polityki Klimatycznej, a także autorzy raportu: prof. Zbigniew Krysiak i Marek Lachowicz.
Podczas konferencji zaprezentowany został raport pt. ”Energia. Transport. Społeczeństwo. Wpływ systemu ETS2 na gospodarkę Polski”, autorstwa prof. Zbigniewa Krysiaka i Marka Lachowicza, poświęcony analizie potencjalnych skutków wprowadzenia w Unii Europejskiej systemu ETS2 – mechanizmu handlu emisjami obejmującego transport i budynki mieszkalne.
Raport porusza m.in. następujące tematy:
- wpływ ETS2 na koszty paliw i ogrzewania,
- konsekwencje społeczne i gospodarcze dla polskich gospodarstw domowych,
- porównanie obciążeń między krajami UE,
- możliwe kierunki łagodzenia skutków transformacji energetycznej.
Agresywne regulacje wynikające z wdrożenia systemu oznaczają miliony utraconych miejsc pracy w przemyśle UE. Nowe rozwiązania będą niosły za sobą wzrost rachunków za prąd i ciepło oraz w efekcie pogłębiające się ubóstwo energetyczne
– pisze w słowie wstępnym do opracowania Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ ”Solidarność”.
„ETS2 to nie tylko problem gospodarczy, lecz także społeczny”
Autorzy raportu przewidują m.in., że w 2030 roku rodziny o wysokim zużyciu energii zapłacą za ogrzewanie nawet o 15 722 zł więcej rocznie.
W 2027 roku polska rodzina ogrzewająca się węglem będzie musiała przeznaczyć na pokrycie kosztów ETS2 równowartość 144% miesięcznego wynagrodzenia minimalnego, a w 2030 roku – aż 264%
– czytamy w raporcie. ”Polskie gospodarstwa domowe będą najbardziej obciążone kosztami ETS2 spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej” – zaznaczają autorzy dokumentu.
Łączne koszty wzrostu cen paliw związane z funkcjonowaniem systemu ETS2 w komponencie transportowym wyniosą od 3,7 do 10 mld euro rocznie
– napisali autorzy raportu. Przekonują, że ETS2 to nie tylko problem gospodarczy, lecz także społeczny – jego skutki dotkną najuboższych, zwiększając nierówności i wykluczenie.
Raport został wydany przez Fundację Promocji Solidarności.
źródło: tysol.pl