– Informuję, że decyzja zarządu została podjęta arbitralnie, bez jakichkolwiek konsultacji społecznych. Związki zawodowe powzięły tę wiadomość z ogólnej informacji przekazanej pracownikom przez zarząd spółki. Takie działanie zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe uznajemy jako jednostronne zerwanie dialogu społecznego – pisze przewodniczący Krajowego Sekretariatu Transportowców Zdzisław Jasiński w liście do wiceministra infrastruktury.
„S” chce rozmawiać z Ministrem
Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych planuje przeprowadzić zmiany organizacyjne polegające na połączeniu sześciu mniejszych zakładów linii kolejowych z sześcioma większymi jednostkami terenowymi.
Związkowcy chcą porozmawiać o „trudnej sytuacji w PKP PLK dotycząca kwestii likwidacji sześciu jednostek organizacyjnych spółki”.
– Informuję, że decyzja zarządu została podjęta arbitralnie, bez jakichkolwiek konsultacji społecznych. Związki zawodowe powzięły tę wiadomość z ogólnej informacji przekazanej pracownikom przez zarząd spółki. Takie działanie zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe uznajemy jako jednostronne zerwanie dialogu społecznego. Mając w pamięci niedawne działania zarządu PKP Cargo w stosunku do związków zawodowych i pracowników jesteśmy pełni obaw, że ten scenariusz działań powtórzy się w PKP Polskie Linie Kolejowe oraz innych spółkach kolejowych – czytamy w piśmie.
– Panie Ministrze, proszę mieć na uwadze, że działania podejmowane przez zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe spowodują likwidację miejsc pracy, niepokoje społeczne, dezorganizację i zakłócenia procesu inwestycyjnego, obniżenie stanu bezpieczeństwa ruchu kolejowego oraz wiele innych negatywnych konsekwencji – alarmuje przewodniczący Jasiński prosząc Ministra o spotkanie w jak najszybszych możliwym terminie.
Integracja zakładów
W ostatnich dniach, PKP Polskie Linie Kolejowe przekazały pracownikom, że przedsiębiorstwo jest na etapie „dotąd niespotykanej i historycznej transformacji”, a jednym z jej elementów jest uporządkowanie struktury organizacyjnej Spółki, „dostosowanie jej do aktualnych realiów i efektywniejszego zarządzania naszymi zasobami”.
Z tego powodu Zarząd PLK postanowił dokonać integracji wybranych zakładów linii kolejowych.
Chodzi o konkretne 12 jednostek terenowych: IZ Siedlce dołączy do IZ Białystok, IZ Nowy Sącz dołączy do IZ Kraków, IZ Skarżysko Kamienna dołączy do IZ Kielce, IZ Ostrów Wielkopolski dołączy do IZ Poznań, IZ Częstochowa dołączy do IZ Sosnowiec, IZ Wałbrzych dołączy do IZ Wrocław.
– Nie przeprowadzamy zmian rewolucyjnych, takich jak likwidacja wszystkich zakładów linii kolejowych i utworzenie nowej struktury organizacyjnej z kilkoma regionami, tylko zmiany ewolucyjne polegające na włączeniu 6 zakładów linii kolejowych do sąsiednich i utworzeniu większych zakładów w układzie odpowiadającym podziałowi administracyjnemu kraju. Ma to przybliżyć nas do skuteczniejszego zarządzania w układzie liniowym i uniknąć nieefektywnego modelu organizacyjnego, w którym jeden zakład nadzoruje działalność 2 sekcji eksploatacji – argumentowała Spółka zapewniając jednocześnie, że zmiany nie obejmą w żadnym zakresie 77 sekcji eksploatacji działających w ramach zakładów linii kolejowych – zarówno jeśli chodzi o pracowników, obszar jak i strukturę.
– Wszyscy pracownicy dołączanych biur zakładów otrzymają propozycję pracy w nowej strukturze organizacyjnej (o ile nie skorzystają z przysługujących uprawnień emerytalnych). Forma i miejsce wykonywania pracy będzie w każdym indywidualnym przypadku uzgadniania z Koordynatorami zmian, którymi będą dyrektorzy zakładów integrujących – zaznaczono.
Decyzja Zarządu ma zostać przekazana do konsultacji społecznych, a jej wdrożenie zaplanowano na 1 stycznia 2026 roku.
źródło: tysol.pl / Krajowy Sekretariat Transportowców NSZZ „Solidarność”