Dział Branżowo-Konsultacyjny Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” jest częścią pionu kompetycyjnego zastępcy przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” ds. struktur branżowych.
Do zadań Działu należy m.in.:
- pomoc ekspercka: prawna i ekonomiczna zgodnie z potrzebami zgłaszanymi przez krajowe sekretariaty branżowe, krajowej sekcje i sekcje problemowe oraz struktury ponadregionalne i inne;
- pomoc techniczna i administracyjna dla struktur branżowych według potrzeb i możliwości;
- prowadzenie rejestru, monitorowanie i promocja ponadzakładowych układów zbiorowych pracy,
- pomoc w kontaktach międzynarodowych wynikających, np. z afiliacji, członkostwa w europejskich radach zakładowych,
- pomoc w zakresie tzw. dialogu sektorowego,
- identyfikacja i rejestracja problemów gospodarczych w branżach oraz poszukiwanie sposobów ich rozwiązania
Pracownicy

58 308 42 58
branze@solidarnosc.org.pl
Opis osoby lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Vestibulum at ex justo. Integer eleifend ut lectus vitae fringilla. Vivamus congue nisl in nulla sollicitudin fringilla. Aenean commodo, odio ut commodo rhoncus, metus magna tincidunt felis, vitae feugiat felis purus consectetur libero. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Fusce malesuada, enim vel maximus pulvinar, mi nunc ornare diam, ac faucibus lectus purus ac tellus. Integer ultricies justo ante, eget mollis quam tincidunt nec. Suspendisse non molestie dui, fermentum tincidunt justo. Integer imperdiet fringilla rutrum. Donec ac molestie libero. Nulla facilisi. Mauris nec orci massa. Donec iaculis libero dui, iaculis tempor lorem maximus quis. Aliquam erat volutpat.

58 308 42 58
branze@solidarnosc.org.pl
Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Fusce malesuada, enim vel maximus pulvinar, mi nunc ornare diam, ac faucibus lectus purus ac tellus. Integer ultricies justo ante, eget mollis quam tincidunt nec. Suspendisse non molestie dui, fermentum tincidunt justo. Integer imperdiet fringilla rutrum. Donec ac molestie libero. Nulla facilisi. Mauris nec orci massa. Donec iaculis libero dui, iaculis tempor lorem maximus quis. Aliquam erat volutpat.

58 308 42 58
branze@solidarnosc.org.pl
Vivamus congue nisl in nulla sollicitudin fringilla. Aenean commodo, odio ut commodo rhoncus, metus magna tincidunt felis, vitae feugiat felis purus consectetur libero. Orci varius natoque penatibus et magnis dis parturient montes, nascetur ridiculus mus. Fusce malesuada, enim vel maximus pulvinar, mi nunc ornare diam, ac faucibus lectus purus ac tellus.
Dialog dwustronny
Dialog autonomiczny na poziomie krajowym prowadzony jest pomiędzy organizacjami pracodawców oraz związków zawodowych reprezentatywnymi na poziomie krajowym. Jest to forma dialogu dwustronnego odbywająca się w sposób najmniej sformalizowany, bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony władzy publicznej. Przed 2004 r. w zasadzie w Polsce niepraktykowana.
Impulsem dla rozwoju dialogu autonomicznego stało się wejście Polski do Unii Europejskiej. Główne polskie organizacje partnerów społecznych: NSZZ „Solidarność”, OPZZ, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”, Konfederacja Pracodawców Polskich oraz Związek Rzemiosła Polskiego, uczestnicząc w europejskim dialogu społecznym zobowiązane są do czuwania nad wdrażaniem jego rezultatów na poziomie krajowym. Dotyczy to m.in. tzw. europejskich porozumień autonomicznych, za które odpowiedzialni są sami partnerzy społeczni.
W 2005 r. zainicjowano pierwsze takie negocjacje dotyczące uregulowania zasad wykonywania telepracy. Zakończyły się one podpisaniem porozumienia, które posłużyło następnie za punkt wyjścia do – zaakceptowanych przez Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych, zmian w Kodeksie pracy.
W 2008 r. partnerzy społeczni podpisali z kolei wspólną deklarację dotyczącą przeciwdziałania stresowi związanemu z pracą.
W ramach dialogu autonomicznego odbywa się także wspólne raportowanie dotyczące wdrażania europejskich ram działań odnoszących się np. do upowszechniania „uczenia przez cale życie” lub promowania równości płci w środowisku pracy.
Podejmowane są także próby dwustronnych negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, mających na celu wypracowanie wspólnego stanowiska wobec propozycji strony rządowej. W 2005 r. doszło do takich uzgodnień w odniesieniu do projektu ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Natomiast w 2009 r. wynegocjowany został tzw. pakiet antykryzysowy. W obydwu jednak przypadkach doszło później do podważenia rezultatów zawartych porozumień, co stawia pod znakiem zapytania przyszłość tej formy dialogu w odniesieniu do aktów normatywnych.
Podejmowane są także próby dwustronnych negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, mających na celu wypracowanie wspólnego stanowiska wobec propozycji strony rządowej. W 2005 r. doszło do takich uzgodnień w odniesieniu do projektu ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Natomiast w 2009 r. wynegocjowany został tzw. pakiet antykryzysowy. W obydwu jednak przypadkach doszło później do podważenia rezultatów zawartych porozumień, co stawia pod znakiem zapytania przyszłość tej formy dialogu w odniesieniu do aktów normatywnych.
Podejmowane są także próby dwustronnych negocjacji w ramach Trójstronnej Komisji ds. Społeczno-Gospodarczych, mających na celu wypracowanie wspólnego stanowiska wobec propozycji strony rządowej. W 2005 r. doszło do takich uzgodnień w odniesieniu do projektu ustawy o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji. Natomiast w 2009 r. wynegocjowany został tzw. pakiet antykryzysowy.