^ TOP BACK

Informujemy kierowców zawodowych, że składka członkowska wynosi 30 zł.

Numer rachunku bankowego  KSTD      PKO BP 16 1020 1013 0000 0602 0352 4394 
 
MOZ Nr 3131 Kierowców zawodowych    PKO BP 76 1020 1185 0000 4402 0105 3487 Więcej informacji
 

Facebook
 
 

 
 

Strona główna

Ocena systemu wynagradzania kierowców

Warszawa, dnia 6 lutego 2018r.

KSTD – 01/02/2018

Pan Marek Chodkiewicz Podsekretarz Stanu Ministerstwo Infrastruktury

Szanowny Panie Ministrze,

Rada Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ Solidarność przedstawia niniejszym wstępną ocenę systemu wynagradzania kierowców zaprezentowanego w projekcie z dnia 15 grudnia 2017 r. Jednakże pragniemy podkreślić, że ostateczna ocena będzie możliwa po przedstawieniu przez Ministerstwo Infrastruktury uzasadnienia do projektowanych zmian oraz Oceny Skutków Regulacji. 

Propozycja sprowadza się do likwidacji zasady, że czas pracy kierowców utożsamiony jest z podróżą służbową, a co za tym idzie kierowcy przysługują diety oraz ryczałty za noclegi charakterystyczne dla podróży służbowej pracowników zatrudnionych w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej. W obecnym stanie prawnym określenie zasad ustalania podstawy  wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe kierowców (zarówno krajowych jak i w transporcie międzynarodowym) znajduje się w § 2 pkt 15 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. W propozycji wskazuje się, że zasady określania podstawy miałyby wynikać z § 2 pkt 16 wskazanego Rozporządzenia. 

Czytaj więcej...

Prawo do wcześniejszej emerytury kierowców pojazdów powyżej 3,5 tony

31 stycznia 2018 r. Sąd Najwyższy orzekł w sprawie rozbieżności w orzecznictwie dotyczących praw emerytalnych kierowców pojazdów powyżej 3, 5 tony.  Udzielając odpowiedzi na pytanie prawne sformułowane we wniosku Pierwszego Prezesa SN, Sąd Najwyższy w składzie powiększonym podjął uchwałę o następującej treści:

Praca w transporcie kierowcy samochodu ciężarowego o dopuszczalnym ciężarze całkowitym powyżej 3,5 tony, który ubocznie wykonywał czynności konwojenta, ładowacza lub spedytora w odniesieniu do przewożonych towarów, jest pracą w szczególnych warunkach (art. 32 ust. 1 w związku z art. 184 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jednolity tekst: Dz.U. z 2017 r., poz. 1383 ze zm. w związku z poz. 2 Działu VIII wykazu A stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1983 r. w sprawie wieku emerytalnego pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze, Dz.U. Nr 8, poz. 43 ze zm.).

Wiecej informacji- zapraszamy na Stronę Komisji Krajowej

Kierowcy zawodowi nie mogą być skazani na odpoczynek w kabinach.

20 grudnia Trybunał Sprawiedliwości UE wydał wyrok w sprawie Vaditrans BVBA v Belgia (C 102/16) w którym podtrzymał stanowisko, iż pracownicy-kierowcy nie mogą odbywać regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie.

W ten sposób zakończony został spór który toczył się wokół interpretacji art. 8 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Rozporządzenie 561/ 2006).Wyrok jest odpowiedzią na pytanie prejudycjalne zadane przez belgijską Radę Stanu, która zwróciła się do Trybunału Sprawiedliwości z następującym pytaniem:

„Czy art. 8 ust. 6 i 8 rozporządzenia nr 561/2006  należy interpretować w ten sposób, że regularnych tygodniowych okresów odpoczynku w rozumieniu art. 8 ust. 6 tego rozporządzenia nie wolno kierowcy spędzać w pojeździe?”

Czytaj więcej...

KSTD nie ustaje w działaniach na rzecz poprawy warunków pracy i płacy kierowców zawodowych.

Nadal zmierzamy do ustalenia sektorowej/ branżowej płacy minimalnej dla kierowców i dodatków socjalnych. Nowe zasady wynagradzania kierowców będą skutkowały w przyszłości wyższą emerytura, rentą. Zmienione zasady wynagrodzenia będą miały wpływ na wysokość świadczenia urlopowego czy na odpowiedniej wysokości świadczenia chorobowego.

1. Załącznik 1

2. Załącznik 2

3. Załącznik 3

 

Kucharski: Zaproszono nas na sejmową komisję, bez prawa głosu

W tym tygodniu gościła w Polsce unijna Komisarz ds. transportu Violeta Bulc. Spotkanie z Panią Komisarz miało być okazją dyskusji o problemach transportu i przygotowywanego na poziomie Unii Europejskiej Pakietu Mobilności.

Spotkanie z Panią Komisarz, zaplanowane zostało na wspólnym posiedzeniu połączonych Komisji sejmowych ds. Unii Europejskiej, Infrastruktury oraz Gospodarki i Rozwoju w dniu 24 listopada. Jako partnerzy społeczni, związki zawodowe zawsze otrzymują zaproszenia na Komisje sejmowe i mogą tam osobiście zgłaszać swoje uwagi. Tym razem także otrzymaliśmy zaproszenie na tę Komisję, ale o dialogu w tym wypadku nie było mowy, - mówi Tadeusz Kucharski Przewodniczący Krajowej Sekcji Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność”.

CZYTAJ WIĘCEJ NA STRONIE TYSOL.PL

Podkategorie

 

 

 

Znajdż na stronie

European Transport Workers' Federation

Komisja Krajowa

Sekretariat Transportowców

Solidarność Raben

Mobilis

Tygodnik Solidarność

Serwis Informacyjny Solidarności

Nasz Facebook

Treść zamieszczonych aktów prawnych jest tylko ich zapisem elektronicznym. Jedyne źródło prawa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej stanowią akty prawne ogłaszane i wydawane w Dziennikach Ustaw i Monitorach Polskich a prawo miejscowe i zakładowe publikują właściwe organy tych instytucji.