Menu
  • Polski (PL)

Wyższe Zarobki w Valeo

  • Kategoria: Branże
pixabay.com/CC0

Wzrost stawek zasadniczych uzależniony od stażu pracy, podwyżki indywidualne, podniesienie miesięcznej premii i jednorazowa nagroda – takie rozwiązania płacowe dla pracowników Valeo Lighting Systems w Chrzanowie wynegocjowała zakładowa „Solidarność”. Dzięki „S” stawki zasadnicze części pracowników zostaną podwyższone nawet o 400 zł brutto.

Porozumienie dotyczące podwyżek płac zakładowa organizacja „Solidarności” podpisała z pracodawcą 18 lutego. Jak informuje Sebastian Pająk, przewodniczący związku w spółce, stawki zasadnicze pracowników, którzy przepracowali w Valeo mniej niż 6 lat, wzrosną o 200 zł brutto. Dla osób z dłuższym stażem podwyżka wyniesie 300 zł brutto.

Podwyżka stawek zasadniczych będzie obowiązywała od początku tego roku. Wyrównanie za styczeń i luty zostanie wypłacone wraz z wynagrodzeniem za marzec. Równocześnie na konta pracowników wpłynie 300 zł brutto jednorazowej nagrody. Kolejne podwyżki wejdą w życie 1 kwietnia. Będą to podwyżki uzależnione od ocen indywidualnych. Na ten cel pracodawca przeznaczy średnio 100 zł brutto na pracownika.

Od 1 kwietnia o 50 zł brutto, czyli do 430 zł brutto, wzrośnie też miesięczna premia. Część tej kwoty – 210 zł – będzie stanowiło premię absencyjną, której wcześniej w firmie nie było. – Do tej pory cała premia była uzależniona od różnych czynników, m.in. wydajności oraz liczby zwrotów, i w ciągu kilku ostatnich lat ani razu nie została wypłacona w maksymalnej wysokości. Obecne rozwiązanie gwarantuje, że jeśli pracownicy przez cały miesiąc będą przychodzić do pracy, otrzymają 210 zł premii – zaznacza Sebastian Pająk.

Przewodniczący zakładowej „S” podkreśla, że podwyżki wynegocjowane przez związek są najwyższe w historii chrzanowskiej firmy. – To dobre porozumienie. Nic więcej nie byliśmy w stanie uzyskać. Sytuacja w branży jeszcze się nie ustabilizowała, a zakład wciąż nie produkuje na 100 proc. możliwości. Podczas rozmów z pracodawcą musieliśmy to brać pod uwagę, a mimo to udało nam się wynegocjować najwyższe podwyżki od lat – wyjaśnia.

Valeo Lighting Systems w Chrzanowie produkuje lampy samochodowe. Spółka zatrudnia niespełna 2,2 tys. pracowników.

Źródło: ak/Reg. Śląsko-Dąbrowski

Czytaj całość...

Polacy krytycznie wobec zmian podatkowych w ramach Polskiego Ładu

  • Kategoria: Kraj
żródło: CBOS

Większość Polaków – według raportu CBOS – nie czuje się dobrze poinformowana o obowiązujących od tego roku zmianach w podatkach, a ci, którzy uważają, że zyskają na nowych rozwiązaniach, należą do mniejszości. Blisko co czwarty badany – nie ma jeszcze wyrobionego zdania na temat nowych rozwiązań podatkowych.

CBOS opublikował raport jak kształtują się oceny po pierwszym miesiącu funkcjonowania programu Polski Ład.

Jedynie co piąty badany (21%) pozytywnie ocenia zmiany w systemie podatkowym. Ponad połowa badanych (56%) – negatywnie, w tym 34% zdecydowanie negatywnie. Relatywnie wielu – blisko co czwarty respondent (23%) – nie ma jeszcze wyrobionej opinii na temat tych zmian podatkowych.

Aż ponad dwie trzecie respondentów (68%) jest zdania, że jest źle poinformowana o obowiązujących od tego roku zmianach w podatkach. Relatywnie niewielu nie ma wyrobionej opinii na ten temat (7%).
Respondenci zapytani, czy osobiście zyskają czy też stracą na wprowadzonych zmianach w podatkach, deklarują, że 22% z nich zyska, mniej więcej tyle samo – że ani zyska, ani straci (20%), a blisko trzech na dziesięciu – że straci (28%). Znaczna część badanych nie potrafi jeszcze ocenić, czy wprowadzone zmiany będę dla nich korzystne (30%).

O zyskach częściej niż inni mówią starsi badani, w wieku 55 lat lub więcej, w tym przede wszystkim w wieku 65+ (47%), respondenci z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (38%), osoby o miesięcznych dochodach osobistych netto do 1999 zł (39%–40% w zależności od kategorii). W grupach społeczno-zawodowych są to najczęściej emeryci (47%).

Natomiast o stratach częściej niż pozostali mówią ankietowani w wieku 25–44 lata (37%–38%), mieszkający w największych miastach (40%), lepiej wykształceni, a przede wszystkim absolwenci wyższych uczelni (45%), o dochodach osobistych netto wynoszących co najmniej 4000 zł (56%). W grupach społeczno-zawodowych są to najczęściej pracujący na własny rachunek (57%) oraz kadra kierownicza i specjaliści z wyższym wykształceniem (51%).

Zauważono również, że wprowadzenie zmian w systemie podatkowym spowodowało trudności z prawidłowym naliczeniem wysokości wynagrodzeń lub ich terminową wypłatą. Co piąty pracujący zadeklarował, że w jego firmie, zakładzie pracy wystąpiły tego typu problemy (20%), natomiast blisko dwie trzecie nie zgłaszało takich trudności (64%). Co szósty pracujący nie ma sprecyzowanego zdania na ten temat (16%). Częściej niż pozostali problemy takie zgłaszali mieszkańcy największych, ponad półmilionowych miast (32%) oraz pracownicy sektora publicznego (31%).

źródło: CBOS/ kar

 

Czytaj całość...

Zmiany w parkach narodowych. Dla związków kluczowe jest zachowanie układu zbiorowego.

  • Kategoria: Branże
Zmiany w parkach narodowych. Dla związków kluczowe jest zachowanie układu zbiorowego.

W dniu 2 lutego 2022r. rozpoczęły się konsultacje publiczne projektu ustawy o parkach narodowych przygotowanego przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Zamiarem Projektodawcy jest m. in. wprowadzenie scentralizowanego zarządzania, funkcjonującymi obecnie 23 parkami narodowymi, poprzez powołanie nowego podmiotu – Polskich Parków Narodowych.

Jednocześnie ustawa miałaby w sposób kompleksowy usystematyzować działalność parków narodowych w Polsce - do tej pory bowiem kwestie te regulowane były na mocy ustawy o ochronie przyrody, ale również w kilkudziesięciu innych, odrębnych, aktach prawnych.

Projekt ustawy, z oczywistych względów, wywołał silny rezonans w Krajowej Sekcji Pracowników Parków Narodowych NSZZ „Solidarność”. Nie wgłębiając się w generalną ocenę kierunku proponowanych zmian, przedstawiciele Sekcji bardzo mocno akcentują sprawy pracownicze. Należy podkreślić, że obecnie pracownicy parków narodowych objęci są ponadzakładowym układem zbiorowym pracy zawartym przez stronę pracowników z reprezentacją pracodawców. W związku z tym, z pracowniczego punktu widzenia, kluczowym jest takie sformułowanie zapisów nowej ustawy, aby nie ucierpiały interesy zatrudnionych, którzy i tak należą do najsłabiej zarabiającej grupy pracowników sfery budżetowej - a więc by nie stracili oni ochrony w postaci układu zbiorowego.

- Niestety, aktualny kształt projektu nie daje pewności, że te postulaty zostaną wzięte pod uwagę. Mało tego, pojawia się uzasadniony niepokój co do pozycji pracowników w nowym podmiocie - mówi Maciej Mażul, przewodniczący sekcji.

Sam fakt przekształcenia się 23 niezależnych jednostek w jedną, scentralizowaną strukturę, powoduje iż trzeba odpowiednio dostosować ramy układowe, natomiast proponowana w projekcie ustawy ścieżka zawarcia nowego układu zbiorowego, tym razem już zakładowego, rodzi niebezpieczeństwo, że strona silniejsza tj. pracodawca, będzie chciała wymusić na stronie słabszej , wprowadzenie niekorzystnych dla niej zmian lub jedynie pozorować działania zmierzające do zawarcia nowego porozumienia.

- Doświadczenie uczy, a takie sytuacje miały już miejsce w innych jednostkach budżetowych, że scenariusz zawarcia nowego układu zbiorowego pracy może być odkładany w czasie, a reprezentanci „Solidarności” mają iście diabelską alternatywę, albo muszą zgodzić się na nowe, gorsze, warunki albo pogodzić się z sytuacją, że negocjacje układowe nigdy nie zostaną sfinalizowane – zwraca uwagę Przemek Pytel z Biura Branżowo-Konsultacyjnego KK  – Dlatego mając na względzie znaczenie jakie dla pracowników parków narodowych  ma obecnie obowiązujący ponadzakładowy układ zbiorowy,  będziemy uważnie śledzić przebieg rozmów przedstawicieli Sekcji z Panią Minister Małgorzatą Golińską, odpowiedzialną za projekt ustawy z ramienia Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

 pp

Czytaj całość...

Czy nastąpią zmiany w dyrektywie dotyczącej europejskich rad zakładowych?

  • Kategoria: Zagranica
fot. Shutterstock

Demokracja w miejscu pracy, a w tym prawo do informacji i konsultacji, zawsze stanowiła i stanowi punkt odniesienia w działaniach i postulatach europejskiego ruchu związkowego. Mając to na uwadze EKZZ i federacje branżowe od lat postulują wprowadzenie zmian w dyrektywie o europejskich radach zakładowych. Jak zatem wygląda bieżąca sytuacja?

Na wstępie przypomnijmy że 22 września 1994 r., przyjęta została dyrektywa 94/45/WE dotycząca tworzenia europejskich rad zakładowych lub procedur informowania i prowadzenia konsultacji wśród pracowników w przedsiębiorstwach o zasięgu wspólnotowym lub grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym. Dyrektywa ta została głęboko zmodyfikowana w roku 2009 (nastąpił tzw. recast dyrektywy). Materiały dotyczące ERZ można znaleźć na stronie www NSZZ Solidarność tutaja bazę danych istniejących rad można znaleźć pod tym adresem.

Jak wygląda bieżąca sytuacja?

Parlament Europejski przyjął 16 grudnia 2021 r.  raport o demokracji w miejscu pracy.  Został on przygotowany przez europosłankę Gabi Bischoff i zawiera m.in. wezwanie do rewizji dyrektywy o ERZ, a także do przyjęcia rozwiązań wzmacniających prawo pracowników do informacji i konsultacji. O całym procesie i o tym jak głosowali polscy europosłowie pisaliśmy tutaj,a informacje o samym dokumencie można znaleźć tutaj.

Idąc dalej, europoseł Dennis Radtke (także działacz związkowy, deputowany do Parlamentu Europejskiego VIII i IX kadencji)pracuje nad tzw. raportem legislacyjnym (który z założenia wskazuje na konkretne potrzeby zmian prawnych) dotyczącym zmian w dyrektywie o ERZ.

Pamiętajmy, że Komisja Europejska nie jest związana takim raportem (nawet po jego przegłosowaniu na forum Parlamentu), lecz jego znaczenie polityczne jest duże, zwłaszcza gdy zostaje przyjęty znaczącą większością głosów. EKZZ będzie chciała maksymalnie wykorzystać przyszły raport legislacyjny ws. ERZ by wzmocnić nacisk na Komisję Europejską. Już wiadomo że dokument ten będzie się koncentrował na dwóch zagadnieniach:

- wzmocnieniu sytemu sankcji;

- ułatwieniu dostępu ERZ do sądu.

W tym miejscu wróćmy do postulatów EKZZ w zakresie zmian w dyrektywie. Punktem odniesienia jest najnowsze stanowisko przyjęte przez organizację w dniu 18 grudnia 2020 r. i noszące tytuł: „ETUC Position on a new EU framework on information, consultation and board-level representation for European company forms and for companies making use of EU company law instruments enabling company mobility” („Stanowisko EKZZ w sprawie nowych ram UE dotyczących informacji, konsultacji i reprezentacji na poziomie zarządu dla form spółek europejskich oraz dla spółek korzystających z instrumentów prawa spółek UE umożliwiających mobilność spółek”) Jest to dokument który dotyczy kompleksowego wzmocnienia partycypacji pracowniczej w wymiarze ponadnarodowym. Część tego dokumentu poświęcona jest ERZ.  Warto ten fragment przytoczyć w całości.

Przegląd dyrektywy w sprawie europejskich rad zakładowych

Wysiłkom na rzecz wprowadzenia horyzontalnych ram informowania, konsultowania i reprezentacji na szczeblu zarządu towarzyszyć winny wysiłki na rzecz wprowadzenia niezbędnych ulepszeń do ram prawnych dotyczących europejskich rad zakładowych. Ramy horyzontalne powinny zawierać niezbędne odniesienia i powiązania z dyrektywą w sprawie europejskich rad zakładowych. Te dwa instrumenty prawne powinny jednak pozostać rozdzielone.

W tym kontekście, EKZZ będzie nadal opowiadać się za rewizją Dyrektywy o ERZ w oparciu o 10 postulatów/priorytetów. Ponadto, należy prowadzić dalsze działania mające na celu wzmocnienie funkcjonowania ERZ w ramach istniejących ramach prawnych.

Poza wspieraniem i ułatwianiem dostępu ERZ do sądów, EKZZ będzie aktywnie wspierać ustanowienie Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich, jako pozasądowego mechanizmu rozwiązywania konfliktów, w celu rozwiązywania problemów wynikających z ponadnarodowego korzystania z praw do partycypacji przez pracowników. Bez uszczerbku dla praw krajowych partnerów społecznych, Europejski Rzecznik Praw Pracowników powinien odgrywać rolę dobrowolnego mediatora w konfliktach dotyczących interpretacji prawa UE, takich jak przepisy UE dotyczące ERZ, SE i transgranicznego łączenia się spółek, aby pomagać w rozwiązywaniu sporów, a tym samym wspierać związkowców, którzy nie są w stanie (np. z powodu braku jasności prawa lub środków finansowych) zwrócić się do sądu. Odwołanie się do Rzecznika jako mediatora nie powinno uniemożliwiać skierowania sprawy do sądu.

Jak widać w powyższym dokumencie z grudnia 2020 r. następuje odwołanie do 10 postulatów EKZZdotyczących dokonania modyfikacji w dyrektywie o ERZ, które zostały sformułowane w 2017 r. i cały czas zachowują swoją aktualność.

Są to następujące postulaty:

Dlatego też, po długich i dogłębnych dyskusjach ze swoimi partnerami, EKZZ określiła następujące główne priorytety w zakresie urzeczywistniania praw pracowników do informacji i konsultacji oraz rozwiązywania trudności w praktycznym wdrażaniu Dyrektywy o ERZ:

1. Egzekwowanie praw wynikających z Dyrektywy poprzez skuteczne i odstraszające sankcje, w tym prawo do czasowego zawieszenia decyzji przedsiębiorstwa z uwzględnieniem uprawnień  krajowych związków zawodowych. Wdrożenie zasad informowania i konsultacji w praktyce jest często niewystarczające, a informacje przekazywane są zbyt późno. EKZZ domaga się przede wszystkim skutecznego egzekwowania przepisów. Informacja i konsultacja muszą stanowić integralną część procesu podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie na wszystkich szczeblach: lokalnym, krajowym i ponadnarodowym. Zanim zarząd podejmie ostateczną decyzję, ponadnarodowy proces informacji i konsultacji musi być właściwie przeprowadzony i zakończony. W tym kontekście definicja konsultacji (w art. 2.1 g) powinna być wzmocniona tak, aby opinia ERZ "powinna" (zamiast "może") być brana pod uwagę przez zarząd. Różnice w poziomie i zakresie sankcji określonych na szczeblu krajowym muszą zostać zmniejszone w celu spełnienia wymogu "skuteczności, odstraszania i proporcjonalności" oraz zapewnienia równych szans. Ostateczną sankcją powinno być unieważnienie decyzji przedsiębiorstwa w przypadku naruszenia procedur informowania i konsultacji, pod warunkiem, że krajowe związki zawodowe, których bezpośrednio dotyczy dana decyzja, poprą zawieszenie i/lub unieważnienie danej decyzji.

2. Zapewnienie dostępu do wymiaru sprawiedliwości. Określenie statusu prawnego ERZ i Specjalnego Zespołu Negocjacyjnego (SZN) jako podmiotów prawnych. Określenie środków prawnych umożliwiających wszczęcie postępowania sądowego przeciwko przedsiębiorstwu w obronie praw przyznanych przez Dyrektywę o ERZ.

3. Rola "przedstawicieli właściwych uznanych organizacji związkowych na poziomie wspólnotowym" w art. 5.4 powinna być odzwierciedlona w wymaganiach dodatkowych. Prawo ekspertów związkowych do uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach ERZ i komisji selekcyjnej oraz do dostępu do wszystkich zakładów jest warunkiem koniecznym dla skuteczniejszego wspierania i koordynowania pracy ERZ.

4. Zapewnić bardziej efektywną koordynację między szczeblem lokalnym, krajowym i europejskim. Prawo do informacji i konsultacji musi gwarantować ERZ możliwość przedstawienia swojej opinii przed zakończeniem konsultacji na danym szczeblu. ERZ musi mieć możliwość komunikowania się z poziomem krajowym, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba, szczególnie przed i po spotkaniach ERZ/Rady SE. Muszą być zapewnione niezbędne środki i prawa, jak np. dostęp do zakładów pracy.

5. Wszechstronna definicja "przedsiębiorstwa sprawującego kontrolę", obejmująca zarządzanie kontraktami, systemy franczyzowe i joint venture. Należy ustanowić obiektywne kryteria określania lokalizacji "przedstawiciela" i "centralnego kierownictwa", aby uniknąć wybierania korzystniejszego dla przedsiębiorstwa reżimu prawnego (regime shopping) i korzystania z firm-skrzynek pocztowych.

6.Po 20 latach nie ma już uzasadnienia dla wyłączania [spod rygorów dyrektywy] starych, tzw. dobrowolnych (przeddyrektywowych), "art. 13") porozumień. Należy położyć kres podwójnym standardom poprzez objęcie ich zakresem dyrektywy.  Aby zapewnić równe szanse i jasność prawną, wszystkie przepisy określone w dyrektywie muszą mieć zastosowanie do wszystkich umów, albo automatycznie, albo w drodze renegocjacji opartych na jasnych przepisach przejściowych, aby zapewnić ciągłość na czas renegocjacji. 

7. Ulepszenie i wyjaśnienie zasad negocjacji ze Specjalnym Zespołem Negocjacyjnym  (jasne ramy czasowe pierwszego posiedzenia SZN, tempo posiedzeń SZN, jasne zobowiązanie centralnego kierownictwa do ustanowienia ERZ, jeżeli mają mieć zastosowanie wymogi dodatkowe).

8.Koncepcja "ponadnarodowego charakteru sprawy" (motywy 12 i 16 preambuły do dyrektywy) powinna zostać skonsolidowana i włączona do głównego tekstu dyrektywy. Musi istnieć egzekwowalne, kompleksowe prawo ERZ do bycia informowanym i konsultowanym w całym procesie podejmowania decyzji.

9. Zapobieganie nadużywaniu klauzul poufności poprzez dokładniejsze sprecyzowanie, na jakiej podstawie, w jakich okolicznościach i jak długo przedsiębiorstwo może nie udostępniać informacji oraz na jakiej podstawie można ograniczyć prawo członków ERZ do dzielenia się informacjami z zainteresowanymi stronami (w szczególności z przedstawicielami pracowników). Wyjaśnienie jest potrzebne, ponieważ kierownictwo zbyt często nie dostarcza wystarczających informacji na temat zasad poufności i utrudnia delegatom ERZ niezbędną komunikację na poziomie europejskim i krajowym.

10. Wzmocnić wymogi dodatkowe w celu poprawy praktycznego funkcjonowania ERZ (np. prawa i środki dostępne prezydium rady, rozszerzona lista tematów).

 Choć związki zawodowe bardzo konkretne opisały swoje postulaty, to trzeba mieć na względzie, że możliwość ich zrealizowania nie będzie łatwa.  Jasno należy wskazać, że Komisja Europejska nie wprowadziła jak dotąd tematu dokonania zmian w dyrektywie o ERZ do ogłoszonych przez siebie planów dotyczących przyszłych propozycji legislacyjnych. Także podczas spotkań ze stroną związkową urzędnicy Komisji wyrażają sceptycyzm co do takiej potrzeby. Tak więc, walka o udoskonalenie dyrektywy o ERZ i uczynienia prawa do konsultacji w korporacjach ponadnarodowych rzeczywistością wciąż trwa.

bs

Czytaj całość...

Informacje dotyczące pracy sezonowej w rolnictwie w Niemczech

  • Kategoria: Branże
fot. Shutterstock

Powoli zbliża się okres prac sezonowych podejmowanych przez Polaków zagranicą. Chodzi między innymi o prace w rolnictwie. Ze względu na wciąż odczuwalną pandemię Covid- 19 warto zapoznać się z informacjami dotyczącymi wymogów związanych z pandemią

 

Wyjazdy sezonowe do Niemiec do prac rolniczych są popularne choć oczywiście ich popularność spada na rzecz pracy w przetwórstwie, budownictwie czy w centrach dystrybucyjnych. W razie rozważania podjęcia pracy sezonowej w rolnictwie warto zapoznać się z bieżącymi informacjami. Po tym linkiem można znaleźć informacje w języku polskim dotyczącym obostrzeń związanych z epidemią Covid- 19. Pod tym linkiem znajdują się opracowane w języku polskim zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy podczas prac w rolnictwie.  Można tu także znaleźć informacje dotyczące najczęściej zadawanych pytań. Pamiętajmy że na pracodawcy spoczywa między innymi obowiązek zapewnienia pracownikom rolnym wody do picia.

Migrujący pracownicy sezonowi z UE są uprawnieni do w pełni równego traktowania z obywatelami państwa przyjmującego na mocy podstawowego prawa do swobodnego przepływu pracowników w UE, natomiast obywatele państw trzecich są objęci dyrektywą o pracownikach sezonowych z 2014 r., która przyznaje im równe traktowanie w zakresie warunków zatrudnienia i niektórych świadczeń socjalnych. Państwa członkowskie UE tworzą własne systemy zatrudniania pracowników sezonowych z państw trzecich w zależności od potrzeb krajowego rynku pracy, powiązań z państwami trzecimi i szerszego systemu imigracyjnego – wskazuje Barbara Surdykowska z Biura Eksperckiego KK NSZZ Solidarność

W opracowanym w 2021 r.  raporcie wskazano, że większość pracowników sezonowych zatrudnionych w RFN w sektorze rolnictwa pochodziła z Rumunii, a następnie z Polski, Chorwacji, Ukrainy, Bułgarii i Gruzji. Niestety wciąż praca sezonowa w rolnictwie jest trudna i charakteryzuje się ogólnie złymi warunkami pracy i życia – dodaje ekspertka.

bs

Czytaj całość...

Zespół ds. Semestru Europejskiego zastąpi Zespól Strategia2020

  • Kategoria: Zagranica
Zespół ds. Semestru Europejskiego zastąpi Zespól Strategia2020

W rocznej analizie zrównoważonego wzrostu gospodarczego na 2022 r.(ASGS 2022) został określony  kształt Semestru Europejskiego. Po okresie zawieszenia w wyniku pandemii powracają jego stałe elementy: Krajowy Program Reform, Sprawozdanie Krajowe, Zalecenia Krajowe (Tzw CSRs).

Ważnym elementem Semestru będzie cykliczna sprawozdawczość z wdrażania reform i inwestycji realizowanych ze środków RRF(unijny Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności). W praktyce oznacza to ujęcie w Krajowym Programie Reform częściowej półrocznej sprawozdawczości z realizacji Krajowego Planu Odbudowy.

W dniu 17.02 br. odbyło się po długiej przerwie spotkanie Międzyresortowego Zespołu  Strategia 2020, który w niedługiej przyszłości zostanie zastąpiony Zespołem ds. Semestru Europejskiego.

 Posiedzenie zostało poświęcone omówieniu ASGS 2022 (tutaj opinia Prezydium KK), oraz  pracom nad Krajowym Programie Reform, które będą wyjątkowo trudne ze względu na fakt włączenia sprawozdawczości Krajowego Planu Odbudowy do KPR. Niepewność co do jego zatwierdzenia powoduje, że cześć podstawowych inwestycji programowych będzie musiała się znaleźć w Krajowym Programie Reform , niezależnie od losów KPO w Polsce.

Ponad 10 letnie doświadczenia z pracy w  Zespole ds. Strategia 2020 skłoniły mnie do podjęcia rozmów w gronie partnerów społecznych na temat podniesienia efektywności  prac Zespołu ds. Semestru Europejskiego. oraz wzmocnienia roli partnerów społecznych  oraz dialogu społecznego w  realizacji  celów semestru europejskiego. – wskazuje Katarzyna Zimmer - Drabczyk ,szefowa biura eksperckiego Komisji Krajowej.

 Efektem  jest  Stanowisko Reprezentatywnych  Organizacji partnerów  społecznychw rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego dotyczące  projektu Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie Zespołu do spraw Semestru Europejskiego.

Sygnatariusze stanowiska  zwracają uwagę na aktualną rolę Semestru Europejskiego w polityce UE, który poza koordynacją w UE polityki gospodarczej, fiskalnej i społecznej, ma za zadanie wdrażać także m.in. Agendę ONZ 2030 i jej Cele Zrównoważonego Rozwoju, Europejski Filar Praw Socjalnych oraz Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Partnerzy społeczni  postulują miedzy innymi , aby Zespół ds. Semestru Europejskiego miał w zakresie Semestru funkcję opiniodawczą i doradczą realizowaną między innymi poprzez:

  • angażowanie w proces decyzyjny nt. niezbędnych reform i inwestycji oraz sposobu ich wdrażania, w tym zawartych w KPR,
  • funkcjonowanie w ramach Zespołu grup roboczych, w liczbie ograniczonej do kluczowych obszarów dla realizacji Semestru Europejskiego, o których powołanie będą mogli wnioskować członkowie Zespołu reprezentujący partnerów społecznych, (stałe bądź doraźne),
  • współpracę z Zespołem problemowym Rady Dialogu Społecznego ds. rozwoju dialogu społecznego

 

Monitorowanie  realizacji Europejskiego Filaru Praw socjalnych to jeden  z celów semestru.

W czasie posiedzenia  Zespołu otrzymaliśmy informację , ze Komisja Europejska  zwróciła uwagę ,iż wskazany przez Polskę wskaźnik zatrudnienia  na poziomie 78% w 2030 powinien  być wyższy o co postulowaliśmy (Decyzja Prezydium KK nr 116/21 ws. propozycji celów krajowych do roku 2030 dla Polski w ramach celów głównych Planu działania Europejskiego Filara Praw Socjalnych) jak również podczas roboczego spotkania Zespołu.. Ministerstwo Rodziny  i Polityki Społecznej  analizuje podniesienie tego wskaźnika ( 78,3%).

 

kzd

Czytaj całość...

Przyszłość branży papierniczej oczami związkowców i pracodawców

  • Kategoria: Branże
Przyszłość branży papierniczej oczami związkowców i pracodawców

W dniu 15 lutego 2022 r. odbyła się  konferencja online na której podsumowano międzynarodowy projekt Turn the Page, w którym aktywnie uczestniczyli związkowcy z papierniczej „Solidarności”.  

Głównym celem współfinansowanego ze środków UE projektu było opracowanie ogólnej strategii dla sektora celulozowo-papierniczego w Europie, aby przyciągnąć i utrzymać w nim młodych ludzi, a także  wzmocnić wizerunek branży i poprawić jej postrzeganie przez społeczeństwo. Za realizacje projektu odpowiadała Konfederacja Europejskiego Przemysłu Papierniczego wraz Europejskim Związkiem Pracowników Przemysłowych  IndustriAll. Natomiast wśród partnerów z 5 państw UE: Belgii, Finlandii Niemiec, Włoch i Polski znalazł się Sekretariat Przemysłu Chemicznego NSZZ „Solidarność”, reprezentowany przez Krajową Sekcję Pracowników Przemysłu Papierniczego. Z rezultatami projektu można zapoznać się na specjalnie dedykowanej mu stronie (także w polskiej wersji językowej) gdzie znalazły się także nagranewywiady z młodymi pracownikami sektora papierniczego z krajów objętych projektem.

Europejski przemysł celulozowo-papierniczy jest sektorem ekologicznym, wysoce innowacyjnym i w coraz większym stopniu wykorzystującym technologie cyfrowe. Dostarcza on w ten sposób rozwiązania i technologie nowej generacji. Wiedza na ich temat nie jest jednak dostatecznie rozpowszechniona, podobnie jak informacje na temat obiecujących możliwości kariery oferowanych przez sektor.  Projekt „Turn the Page” ma na celu wypełnienie tej luki poprzez dostarczenie narzędzi komunikacyjnych i łatwo dostępnych informacji o branży, miejscach pracy i możliwościach kształcenia. Jest on skierowany do młodych ludzi na wszystkich poziomach edukacji i umożliwia pierwsze spotkania / doświadczenia z branżą. Z punktu widzenia zainteresowanych stron projekt ułatwia gromadzenie i wymianę przykładów najlepszych praktyk zarówno w zakresie rekrutacji, jak i zatrudniania młodych pracowników.

- Projekt Turn the Page pokazał  z jakimi problemami rekrutacyjnymi boryka się branża papiernicza w wielu krajach. Może jeszcze nie w Polsce, ale i my musimy wszyscy, zarówno związki zawodowe, pracodawcy i ich organizacje (a w Polsce funkcjonuje Stowarzyszenie Papierników Polskich) zabiegać wizerunek tej branży  -pokazać, że  ma ona w sobie różnorodne i atrakcyjne ścieżki rozwoju zawodowego –mówi Marek Ziarkowski, przewodniczący papierniczej „Solidarności”.

W ramach projektu Krajowa Sekcję Pracowników Przemysłu Papierniczego NSZZ „Solidarność” zorganizowała m.in. „dzień młodych pracowników” (Young Workers Day), a więc plenerowe warsztaty podczas których przybliżano młodzieży szkolnej z Kwidzyna i okolic specyfikę pracy w tej branży. Odbyła się także debata online z udziałem związkowców, przedstawicieli pracodawców oraz naukowców zajmujących się badaniami nad preferencjami zawodowymi młodego pokolenia.

- Mało kto w naszym kraju zdaje sobie sprawę z tego , że jest to branża bardzo innowacyjna o coraz większym stopniu cyfryzacji procesów, na dodatek wpisująca się w cele gospodarki obiegu zamkniętego (circular economy) – ponad 70% produkcji pochodzi z recyklingu – zwraca uwagę Sławomir Adamczyk, szef Biura Branżowo-Konsultacyjnego KK NSZZ „Solidarność”. – Wydaje się, że ważne jest właśnie pokazanie tego innowacyjnego i „zielonego” oblicza branży, która charakteryzuje się jednym z najwyższych wskaźników wzrostu produkcji sprzedanej w skali całego przemysłu w naszym kraju – dodaje ekspert.

W trakcie dyskusji panelowych prowadzonych podczas konferencji finałowej projektu wiele mówiono o potrzebie podjęcia kompleksowych działań, aby poprawić image  przemysłu papierniczego ale także poprawić jakość warunków pracy.

- Nie można udawać, iż praca na stanowiskach produkcyjnych w branży papierniczej jest mało uciążliwa -praca zmianowa, praca w nocy, często w hałasie. Jest tu olbrzymie pole do wypracowania poprzez dialog społeczny rozwiązań wychodzących naprzeciw potrzebom i możliwościom pracowników, które zmieniają się wraz z wiekiem – wyjaśnia Barbara Surdykowska, ekspertka NSZZ „Solidarność”. – Poza tym, wydaje się, że mamy do czynienia z problemem o bardziej generalnej naturze, jakim jest brak promowania zatrudnienia w branżach przemysłowych wśród młodych ludzi. To wyraźnie widać w naszym kraju, gdzie po upadku systemu szkół zawodowych na początku transformacji, nigdy już nie udało się odbudować mechanizmów łączących edukację z zakładami produkcyjnymi. – dodaje ekspertka.

bs

 

Czytaj całość...

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” rozpoczyna konsultacje zmian do kodeksu pracy

  • Kategoria: Kraj
fot. Pixabay

Komisja Krajowa otrzymała projekt zmian do kodeksu pracy w trybie art. 19 ustawy o związkach zawodowych Projekt  ma implementować do polskiego porządku prawnego dwie dyrektywy tj.

·dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1152 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE. L Nr 186, str. 105)

·  dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1158 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz uchylającej dyrektywę Rady 2010/18/UE (Dz. Urz. UE. L. Nr 188, str. 79).

W projekcie znalazło się wiele ciekawych rozwiązań mających na celu ułatwienia pracownikom godzenia obowiązków rodzinnych z pracą oraz rozszerzenie zakresu informacji przekazywanych pracownikom o warunkach zatrudnienia, a także zapewnienia większej ochrony pracownikom zatrudnionym w ramach terminowych umów o pracę.

Projekt zakłada wprowadzenie zmian dotyczących umowy o pracę na okres próbny oraz umowy o pracę na czas określony. Projekt nie modyfikuje okresu na jaki może zostać zawarta umowa na okres próbny, ale zgodnie z propozycją umowę o pracę na okres próbny będzie zawierało się na okres nieprzekraczający:

1) 1 miesiąca – w przypadku zamiaru zawarcia umowy o pracę na czas określony krótszy niż 6 miesięcy;

2) 2 miesięcy – w przypadku zamiaru zawarcia umowy o pracę na czas określony wynoszący co najmniej 6 miesięcy i krótszy niż 12 miesięcy.

Dodatkowo strony będą mogły wydłużyć w umowie te okresy, nie więcej jednak niż o 1 miesiąc, jeżeli będzie to uzasadnione rodzajem pracy.

W przypadku umów o pracę na czas określony w uzasadnieniu do projektu ustawy można przeczytać, iż są one podyktowane nieuzasadnionymi różnicami w zakresie warunków wypowiadania umów o pracę pracowników zatrudnionych na czas określony w porównaniu z pracownikami zatrudnionymi na czas nieokreślony wskazywanymi przez Komisję Europejską. Zgodnie z propozycją zawartą w projektowanych przepisach również w oświadczeniu pracodawcy o wypowiedzeniu umowy o pracę zawartej na czas określony powinna być wskazana przyczyna uzasadniająca to wypowiedzenie, o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę zawartej na czas określony pracodawca zawiadamia na piśmie reprezentującą pracownika zakładową organizację związkową, podając przyczynę uzasadniającą rozwiązanie umowy, a w razie ustalenia, że wypowiedzenie umowy o pracę zawartej na czas określony jest nieuzasadnione lub narusza przepisy o wypowiadaniu umów o pracę, sąd pracy – stosownie do żądania pracownika – będzie orzekał o bezskuteczności wypowiedzenia, a jeżeli umowa uległa już rozwiązaniu – o przywróceniu pracownika do pracy na poprzednich warunkach albo o odszkodowaniu.

W projekcie przewiduje się również dodanie przepisu, zgodnie z którym pracownikowi będzie przysługiwało zwolnienie od pracy w wymiarze 2 dni lub 16 godzin w roku kalendarzowym z powodu działania siły wyższej, w pilnych sprawach rodzinnych spowodowanych chorobą lub wypadkiem, jeżeli niezbędna jest natychmiastowa obecność pracownika, z zachowaniem prawa do połowy wynagrodzenia. Pracodawca będzie obowiązany udzielić tego zwolnienia na żądanie i w terminie wskazanym przez pracownika, zgłoszone najpóźniej w dniu korzystania z tego zwolnienia.

Proponuje się także dodanie w dziale siódmym Kodeksu pracy rozdziału Ia. Urlopy opiekuńcze i art. 1731Kodeksu pracy, zgodnie z którym pracownikowi będzie przysługiwał urlop opiekuńczy w wymiarze do 5 dni w roku kalendarzowym w celu zapewnienia osobistej opieki lub wsparcia osobie będącej członkiem rodziny lub zamieszkującej w tym samym gospodarstwie domowym, która wymaga znacznej opieki lub znacznego wsparcia z poważnych względów medycznych. Za członka rodziny będzie uważało się syna, córkę, matkę, ojca lub małżonka. Urlop będzie udzielny w dni, które są dla pracownika dniami pracy, zgodnie z obowiązującym go rozkładem czasu pracy. Za czas urlopu opiekuńczego pracownik nie zachowa prawa do wynagrodzenia.

Nowe brzmienie zostanie nadane przepisowi kodeku pracy odnoszącemu się do ochrony trwałości stosunku pracy pracownicy w ciąży, zgodnie
z którym w okresie ciąży oraz w okresie urlopu macierzyńskiego, z którego pracownica korzysta w związku z urodzeniem dziecka, a także od dnia złożenia przez pracownika wniosku o udzielenie części urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego albo jego części, urlopu ojcowskiego albo jego części, urlopu rodzicielskiego albo jego części, oraz wniosku o elastyczną organizację pracy w rozumieniu nowego art. 1881§ 2 Kodeksu pracy ‒ do dnia zakończenia tego urlopu albo do dnia zakończenia pracy w ramach elastycznej organizacji pracy, pracodawca nie może:

  1. prowadzić przygotowań dotyczących zamiaru rozwiązania stosunku pracy z tym pracownikiem;
  2. wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy z tym pracownikiem, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z jego winy i reprezentująca pracownika zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.

W projekcie proponuje się również zmianę mającą na celu wydłużenie wieku dziecka z 4. do 8. roku życia i tym samym wydłużenie okresu, w którym pracownikowi nie będzie można bez jego zgody polecać w godzinach nadliczbowych, w porze nocnej, w systemie przerywanego czasu pracy, jak również delegować poza stałe miejsce pracy.

Szczegółowe propozycje rozwiązań do kodeksu pracy można odnaleźć w projekcie na stronie:

https://legislacja.gov.pl/projekt/12356556/katalog/12855391?fbclid=IwAR2gMEXKspwUf62YX-gyUQyoH3Nr3S-1scj2o_nXmBGjvZ2yXNvy96BMoPw#12855391

arc

Czytaj całość...
Subskrybuj to źródło RSS

Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność" wykorzystuje na swoich stronach pliki cookie. Jeżeli nie zmienisz domyślnych ustawień swojej przeglądarki będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji.