Społeczna Inspekcja Pracy

Informacje o Społecznej Inspekcji Pracy w naszej firmie

 

Społeczna Inspekcja Pracy (SIP) jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników. Inspekcja ta reprezentuje interesy wszystkich pracowników w PZU Centrum Operacji i jest kierowana przez zakładową organizację związkową. Społeczna Inspekcja Pracy została powołana w trosce o poprawę stanu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w celu zapewnienia związkom zawodowym niezbędnych warunków do sprawowania skutecznej kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy.

Inspektorzy Społecznej Inspekcji Pracy są członkami zakładowej organizacji związkowej, nie zajmują stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu i są wybierani w wyborach przygotowanych przez organizację związkową, przez wszystkich pracowników naszej firmy na 4 letnie kadencje.

Podstawą prawną regulującą działalność Społecznej Inspekcji Pracy jest ustawa z dnia 24 czerwca 1983 roku o Społecznej Inspekcji Pracy. Artykuł 4 określa zadania SIP:

Społeczni inspektorzy pracy mają prawo:
1) kontrolować stan budynków, maszyn, urządzeń technicznych i sanitarnych oraz procesy technologiczne z punktu widzenia bezpieczeństwa i higieny pracy,
2) kontrolować przestrzeganie przepisów prawa pracy, w tym postanowień układów zbiorowych i regulaminów pracy, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, uprawnień pracowników związanych z rodzicielstwem, młodocianych i osób niepełnosprawnych, urlopów i czasu pracy, świadczeń z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych,
2a) uczestniczyć w kontroli przestrzegania w zakładzie pracy przepisów
dotyczących ochrony środowiska naturalnego,
3) brać udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy, zgodnie z przepisami prawa pracy,
4) brać udział w analizowaniu przyczyn powstawania wypadków przy pracy, zachorowań na choroby zawodowe i inne schorzenia wywołane warunkami środowiska pracy oraz kontrolować stosowanie przez zakłady pracy właściwych środków zapobiegawczych,
5) uczestniczyć w przeprowadzaniu społecznych przeglądów warunków pracy,
6) opiniować projekty planów poprawy warunków bezpieczeństwa i higieny pracy i planów rehabilitacji zawodowej oraz kontrolować realizację tych planów,
7) podejmować działania na rzecz aktywnego udziału pracowników zakładów pracy w kształtowaniu właściwych warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz oddziaływać na przestrzeganie przez pracowników przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
8) wykonywać inne zadania określone w ustawie i w przepisach szczególnych.

Społeczni Inspektorzy Pracy mają przydzielone obszary działania (informacja o tym jest wysyłana mailowo po wyborach do wszystkich pracowników PZU CO) w naszej firmie i kontrolują regularnie (co kwartał) warunki pracy, o wykrytych nieprawidłowościach składają sprawozdania do Zakładowego Społecznego Inspektora Pracy i organizacji związkowej.
Społeczni Inspektorzy Pracy współdziałają również z Państwową Inspekcją Pracy (PIP) i innymi organami nadzoru i kontroli warunków pracy.

W naszej firmie funkcje Społecznych Inspektorów Pracy pełnią:

Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy:
Wioletta Juchimiuk- Cicha
Społeczni Inspektorzy Pracy:
Arkadiusz Butrym
Dariusz Schmidt
Artur Osmolak
Jarosław Pięta

 

Jesteśmy do Waszej dyspozycji i chętnie odpowiemy na wszelkie pytania związane z problematyką bezpieczeństwa pracy.

Zapraszamy do kontaktu drogą mailową:

spolecznainspekcjapracy@pzu.pl

bądź osobiście ze Społecznymi Inspektorami Pracy.