Ustawa wprowadza do Kodeksu pracy obowiązek dla pracodawców przekazywania kandydatom informacji o proponowanym wynagrodzeniu, które planują zaoferować na danym stanowisku. Wejdzie ona w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia. Wspomniana ustawa uwzględnia tylko jeden z wielu wątków unijnej dyrektywy.
W jej trakcie poruszano m.in. zagadnienia
dotyczące praktycznych aspektów wdrażania dyrektywy o przejrzystości wynagrodzeń, aspektów, które powinny zostać uwzględnione w procesie legislacyjnym, czy sprawozdawczości w zakresie luki płacowej między pracownikami płci żeńskiej i męskiej.
Z badania* zrealizowanego przez ASM Research Solutions Strategy na zlecenie Konfederacji Lewiatan wynika, że 62,3% firm uważa potencjalne napięcia i konflikty w zespole za najważniejsze wyzwanie związane z ujawnianiem wysokości wynagrodzeń.
Prawie połowa pracodawców (
dyskutowano o tym w czasie konferencji „Dyrektywa o przejrzystości i równości wynagrodzeń: pierwsze wnioski i możliwe konsekwencje”, którą zorganizowała Konfederacja Lewiatan) (48,3%) sądzi, że większa transparentność ograniczy lukę płacową i zmniejszy zjawisko dyskryminacji płacowej kobiet, ale ponad 50% ma odmienne zdanie w tej sprawie.
Potencjalnych napięć i konfliktów obawia się aż 77% dużych firm. Wśród innych wyzwań związanych z ujawnianiem wynagrodzeń respondenci wymieniali presję płacową i konieczność dostosowania płac do poziomów rynkowych (39,3%) oraz obawę przed przejmowaniem pracowników przez konkurencję (35,3%). Nie bez znaczenia były również różnice w zmiennych składnikach wynagrodzeń (np. premie). Na to wyzwanie wskazał co trzeci pracodawca.
Prawie połowa badanych firm (48,3%) uważa, że większa transparentność przyczyni się do zmniejszenia luki płacowej i ograniczy zjawisko dyskryminacji płacowej kobiet. 51,7% jest jednak przeciwnego zdania.
Wśród tej grupy przedsiębiorców dominuje przekonanie, że mierzenie i raportowanie luki płacowej będzie kolejnym obowiązkiem pracodawcy, który nie przyczyni się do faktycznej zmiany sytuacji kobiet (18%), a nawet nie ma racji bytu, gdyż kobiety i mężczyźni na tych samych stanowiskach zarabiają tyle samo (14%).
Do większości przedsiębiorstw (77,3%) dotarła informacja o planowanych zmianach w przepisach dotyczących
przejrzystości wynagrodzeń i równości płac kobiet i mężczyzn, ale tylko w co piątej firmie (19,3%) podjęto działania w tym zakresie.
Natomiast 58% przedsiębiorstw jeszcze nie zajęło się tym tematem.