Menu
  • Polski (PL)

Pracownicy TVN mają już dość umów śmieciowych!

  • Kategoria: Kraj
siedziba TVN, Warszawa ul. Wiertnicza / Wikipedia

"Część dziennikarzy i pracowników technicznych w TVN wciąż ma podpisane z firmą umowy cywilnoprawne, alarmują, że władze nadawcy nie chcą rozmawiać o zmianie warunków zatrudnienia na korzystniejsze" - donosi serwis wirtualnemedia. TVN nie zgadza się z tymi zarzutami, tłumacząc że w 2021 roku telewizja zawarła 800 umów o pracę. Pracownicy jednak głośno mówią o warunkach, które uważają za niekorzystne.

Serię skarg pracowników stacji TVN otwiera sprawa Kamila Różalskiego, który w TVN przepracował wiele lat jako operator obrazu. W sierpniu 2019 roku złożył skargę do Discovery, wytykając łamanie przez nadawcę praw pracowniczych.

Pracownicy: "poczuliśmy się jak śmieci"

– Mimo próśb i prób kontaktu, nikt z nami nie chce rozmawiać o naszej przyszłości, wciąż jesteśmy dyskryminowani – piszą pracownicy. – Doszło do takich absurdów, że w ramach jeden redakcji mamy kilka osób na etatach (kto to jest - pozostaje zawsze tajemnicą), a reszta na „dziele” (umowie o dzieło - red.). – czytamy w liście pracowników do redakcji wirtualnemedia.

Pracownicy zatrudnieni na umowach o dzieło są ponadto odcięci od wszelkich bonusów, jakie posiadają pracownicy etatowi. Pracownicy informują, że przed końcem roku na spotkaniu online zarządu ogłoszono, że wszyscy pracownicy etatowi otrzymają minimum ośmioprocentowe premie. Pracownikom zatrudnionym na "śmieciówkach" naturalnie takie przywileje nie przysługują. A pracownicy na "śmieciówkach" to nadal istotna część kadry TVN. – Poczuliśmy się jak śmieci. – piszą pracownicy stacji.

– W 2021 roku zawarliśmy 800 umów o pracę w ramach nowych etatów. W tym roku planowane jest zatrudnienie kolejnych kilkudziesięciu osób. Niezmiennie od lat dążymy do stworzenia wszystkim osobom w firmie najlepszych warunków do rozwoju i współpracy – zapewnia biuro prasowe TVN Discovery.

Kamil Różalski na początku 2021 publicznie zarzucił stacji łamanie praw pracowniczych, zwłaszcza wobec grupy pracowników, którzy pod presją przełożonych musiały zamienić swoje umowy etatowe na "śmieciówki". Według byłego operatora w takiej relacji pozostaje obecnie ok 1,8 tys. pracowników TVN – Ja, moje koleżanki i koledzy byliśmy traktowani jak ludzie drugiej kategorii. Stawaliśmy się ofiarami mobbingu, współczesnego niewolnictwa, wykluczenia zawodowego, szantażu, odwetu. Byliśmy zmuszani przez pracodawcę do pracy po 16-17 godzin dziennie, w wyniku czego traciliśmy zdrowie – stwierdził Różalski.

Kontrola Inspektoratu

Sprawą zainteresował się Główny Inspektorat Pracy, wszczynając kontrolę w maju 2021. Kontrola wykazała, że TVN przeprowadził analizę warunków zatrudnienia i w okresie od 27 maja do 31 sierpnia zawarł umowy o pracę z grupą 396 osób współpracujących dotychczas na podstawie umów cywilnoprawnych. Inspektorzy wystąpili do TVN z wnioskiem o przekształcenie umów z cywilnoprawnych na etatowe, natomiast nadawca – jak podano w dokumencie – „przedstawił odmienne stanowisko”.

www.tysol.pl
źródło. www.wirtualnemedia.pl

 

Czytaj całość...

Pogrzeb Jacka Smagowicza - 2 lutego

  • Kategoria: Regiony
Pogrzeb Jacka Smagowicza - 2 lutego

Pogrzeb Jacka Smagowicza odbędzie się w środę 2 lutego w Krakowie. Msza św. żałobna w intencji zmarłego zostanie odprawiona o godz. 12. 00 w bazylice Mariackiej. O godz. 13.45 sprzed bramy głównej Cmentarza Rakowickiego wyruszy kondukt pogrzebowy, który odprowadzi zmarłego do grobu rodzinnego.

------------------------

27 stycznia po ciężkiej chorobie zmarł Jacek Smagowicz, polski działacz opozycji antykomunistycznej i NSZZ „Solidarność”. Uczestnik wydarzeń Marca 1968 w Krakowie. Założyciel Wolnych Związków Zawodowych w Polmozbycie Kraków w 1980.

Od września 1980 był członkiem i działaczem NSZZ „Solidarność”. Od 1990 członek Zarządu Regionu NSZZ „Solidarność” Małopolska, w latach 1992–2010 członek Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.

Po wprowadzeniu stanu wojennego organizator strajku okupacyjnego w Polmozbycie Kraków później (do 16 grudnia 1981), uczestnik strajku w Nowohuckim Przedsiębiorstwie Instalacji Przemysłowych Montin. 17 grudnia 1981 za zorganizowanie strajku został zwolniony z pracy. Aresztowany 19 kwietnia 1982 i skazany za kontynuowanie działalności związkowej. Do 1 października 1982 internowany w ośrodkach odosobnienia w Załężu k. Rzeszowa i Uhercach. Później był m.in. współorganizatorem manifestacji i akcji protestacyjnych, w związku z czym był wielokrotnie zatrzymywany (w tym profilaktycznie), a także skazywany przez kolegia do spraw wykroczeń na kary grzywny oraz aresztowany. Wielokrotny uczestnik Marszu Szlakiem I Kompanii Kadrowej.

Członek Komisji Weryfikacyjnej dla b. funkcjonariuszy Służby Bezpieczeństwa w Krakowie.

Postanowieniem z 28 sierpnia 2006 został przez prezydenta Lecha Kaczyńskiego – za wybitne zasługi w działalności na rzecz przemian demokratycznych w Polsce, za osiągnięcia w pracy zawodowej i społecznej – odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. W 2018 został odznaczony Medalem „Pro Bono Poloniae”.

W 2021 został laureatem nagrody honorowej „Świadek Historii” przyznanej przez Instytut Pamięci Narodowej.


pm

Czytaj całość...

40 lat po wydarzeniach stanu wojennego w Polsce wciąż toczą się dyskusje na jego temat

  • Kategoria: W mediach
40 lat po wydarzeniach stanu wojennego w Polsce wciąż toczą się dyskusje na jego temat
Międzynarodowa współpraca redakcji "Tygodnika Solidarność" nabiera rozpędu. Dziś w Bratysławie o godzinie 17:00 rozpoczęło się spotkanie dyskusyjne poświęcone historii opozycji antykomunistycznej w Polsce i na Słowacji. W spotkaniu biorą udział Michał Ossowski, redaktor naczelny oraz Mateusz Kosiński, publicysta "Tygodnika Solidarność".
 

Słowacką stronę reprezentuje Peter Jašek, historyk słowackiego Instytut Pamięci Narodu (UPN), a moderatorem dyskusji jest Ján Endrődi, dyrektor Festiwalu Wolności, również historyk UPN-u. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Polski w Bratysławie oraz Instytut Pamięc Narodu. 

Jak społeczeństwo polskie zareagowało na działalność Solidarności i ogłoszenie stanu wojennego w 1981 roku? Jak deklaracja Karty 77 została przyjęta przez społeczeństwo na Słowacji i w Czechach? Jakie są podobieństwa i różnice w rozwoju sytuacji w Polsce i Czechosłowacji na początku lat 80-tych? M.in. na te pytania usiłować odpowiedzieć będą uczestnicy debaty.

- Chciałbym podziękować za możliwość wzięcia udziału w dzisiejszym wydarzeniu. To jest bardzo ważne i bardzo budujące, że możemy wymieniać między naszymi krajami na gruncie międzynarodowym wspólne doświadczenia z tego okresu historycznego, który był też okresem wspólnym dla naszych narodów - nie tylko dla naszych, bo dla całej Europy Środkowo-Wschodniej - ale dla naszych narodów w sposób szczególny. 40 lat po wydarzeniach stanu wojennego w Polsce wciąż toczą się dyskusje, a temat ten jest nadal żywy. Warto o tym rozmawiać i wymieniać wspólne doświadczenia.

- mówił Michał Ossowski.

- Chciałbym także podziękować za możliwość udostępnienia wystawy poświęconej 40-leciu "Tygodnika Solidarność" na Słowacji. To dla nas bardzo ważna rzecz i duże wyróżnienie.

- zaznaczył redaktor naczelny "Tygodnika Solidarność"

www.tysol.pl

 

Czytaj całość...

"Solidarność", OPZZ i Forum ZZ: To recydywa rządu Mateusza Morawieckiego

  • Kategoria: Kraj
"Solidarność", OPZZ i Forum ZZ: To recydywa rządu Mateusza Morawieckiego

Rząd bez konsultacji wprowadza kolejne zmiany w projekcie specustawy dopuszczającej kontrolę szczepień pracowników przez pracodawcę. To recydywa – zgodnie ocenia „Solidarność”, OPZZ i Forum ZZ, żądając jednocześnie uzgodnień w tej sprawie.

- Dalsze procedowanie i wprowadzanie zmian w projekcie ustawy o szczególnych rozwiązaniach zapewniających możliwość prowadzenia działalności gospodarczej w czasie pandemii COVID-19  z pominięciem i bez konsultacji partnerów społecznych, jest kolejnym z licznych przypadków ignorowania przez rząd obowiązku prowadzenia rzetelnego dialogu społecznego. W tym przypadku można mówić o recydywie polskiego rządu – czytamy we wspólnym stanowisku reprezentatywnych central związkowych zasiadających w Radzie Dialogu Społecznego.

To reakcja na wprowadzane przez rząd zmiany, o których związki zawodowe nie są nawet informowane. Tymczasem procedowane prawo głęboko ingeruje w sprawy pracownicze.

- Projekt dopuszczający m.in. kontrolowanie szczepień pracowników przez pracodawcę oraz dający pracodawcom możliwość wprowadzania w trybie nadzwyczajnym daleko idących zmian     w organizacji i trybie wykonywania pracy, są przedmiotem szczególnej troski związków zawodowych. Mamy nie tylko statutowy obowiązek działań na rzecz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, ale również jednoznacznie opisane przez ustawę o związkach zawodowych uprawnienia w tym zakresie – czytamy.

W ocenie związków zawodowych taki sposób tworzenia prawa z zakresu praw pracowniczych jest skandaliczny i sprzeczny z deklaracjami o traktowaniu dialogu społecznego jako istotnego obowiązku rządu. Stąd żądanie uzgodnień, a nie tylko konsultacji.

- Nie zgadzamy się na wprowadzanie zmian w prawie pracy, naruszających relacje pracownicze bez uwzględnienia dialogu społecznego. Nic o nas, bez nas – czytamy na zakończenie stanowiska.


ml

 

 

 

Czytaj całość...

Jesteśmy za wzmocnieniem roli kuratorów oświaty w związku z tym, co wyczyniają niektóre samorządy

  • Kategoria: Branże
Jesteśmy za wzmocnieniem roli kuratorów oświaty w związku z tym, co wyczyniają niektóre samorządy

Wzmocnienie roli kuratorów i udział związków zawodowych w opiniowaniu arkuszy organizacyjnych szkoły. Przewodniczący „Solidarności” nauczycielskiej o rozwiązaniach tzw. Lex Czarnek.

Ryszard Proksa komentuje tzw. Lex Czarnek. Dla organizacji naszego gościa część rozwiązań w ustawie jest zła.

Przede wszystkim mamy wielką pretensję jeśli chodzi o udział związków zawodowych w opiniowaniu arkuszy organizacyjnych szkoły i konkursy na dyrektora.

Wzmocnienie roli kuratora zaś uważa za dobrą zmianę.

Potrzebna jest kontrola nad programem szkolnym wobec tego, co robią w nich samorządy. W imię oszczędności wprowadzają one dziwne rozwiązania.

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy!

www.wnet.pl

 

 

 

 

Czytaj całość...

Emerytury stażowe. Czym różni się projekt obywatelski od prezydenckiego?

  • Kategoria: W mediach
Emerytury stażowe. Czym różni się projekt obywatelski od prezydenckiego?

Jak wygląda dziś sytuacja dotycząca emerytur stażowych? Obywatelski projekt w Sejmie złożyła wcześniej "Solidarność", a drugi trafił tam niedawno jako projekt prezydencki. W audycji "Głos Pracownika" Marek Lewandowski, rzecznik prasowy Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", wyjaśniał w rozmowie z Olgą Zielińską różnice między projektami.

Marek Lewandowski podkreślał, że na razie trudno powiedzieć, czy projekt złożony przez "Solidarność" jest procedowany.

- Oczywiście formalnie taka procedura się toczy. Odbyło się pierwsze czytanie, projekt nie został odrzucony, został skierowany do komisji, natomiast w tej komisji na razie nic się nie dzieje. Mamy wiedzę, że projekt prezydencki czeka w kolejce. Miało się odbyć już pierwsze czytanie, ale zostało ono przełożone z powodu innych głosowań, więc spodziewam się, że komisja sejmowa będzie czekała z naszym projektem do czasu pierwszego czytania projektu prezydenckiego, że będzie czekała, aż ten projekt też trafi do komisji i tam zapewne się "spotkają". Myślę, że dopiero wtedy poważniejsze prace nad rozwiązaniami dotyczącymi przyszłych emerytur stażowych "ruszą" na dobre - sugerował.

Rzecznik prasowy komisji krajowej podkreślał, że projekt złożony przez prezydenta Andrzeja Dudę zasadniczo różni się od tego autorstwa "Solidarności". - Przede wszystkim fundamentalna sprawa, a więc staż, uprawniający do uzyskania nowego świadczenia, jest naliczany zupełnie inaczej. W naszym projekcie mówimy o okresie ubezpieczeniowym i wskazujemy tu 35 lat dla kobiet i 40 lat dla mężczyzn. Projekt prezydencki przewiduje nie okres ubezpieczeniowy, a okres składkowy i bezskładkowy, i wydłuża go znacząco: dla kobiet do 39, a dla mężczyzn do 44 lat. Jeśli spojrzymy na statystykę, jak kobiety i mężczyźni wchodzą na rynek pracy, ten staż właściwie pokrywa się u większości z normalnym terminem przejścia na emeryturę, a więc w naszej ocenie jest to pusty zapis, który tak naprawdę nie wnosi niczego nowego. To jest główna, najważniejsza, zasadnicza różnica między naszymi projektami, ale jest tam jeszcze parę "drobniejszych" rzeczy, które nam się nie podobają. Odsyłam tu do naszej opinii na stronie solidarnosc.org.pl, ale myślę, że do konfrontacji, starcia się dwóch projektów, dojdzie w komisji i mam nadzieję, że znajdziemy gdzieś kompromisowe rozwiązanie emerytur stażowych, które będzie mogło funkcjonować w naszym systemie - mówił.

Z czego "Solidarność" byłaby w stanie zrezygnować? - Na razie nasz projekt jest w komisji, natomiast w przypadku prezydenckiego projektu nie było jeszcze czytania, więc poczekajmy. Ja też nie chciałbym wybiegać zbyt daleko przed takimi pracami, co jesteśmy w stanie przyjąć, a co odpuścić. Na razie trzymamy się projektu "Solidarności", który jest prosty, spójny i stwarza jednoznaczne zasady przechodzenia na świadczenie, a przede wszystkim promuje tych, którzy legalnie pracowali i solidnie płacili składki, bo jednym z głównych warunków w naszym przypadku jest to, że trzeba uzbierać kapitał pozwalający na wypłatę co najmniej 120 proc. minimalnej emerytury. Prezydencki projekt nie ustanawia takiego ograniczenia - przypominał Marek Lewandowski.

Radio Gdańsk

 

 

 

Czytaj całość...

Tadeusz Majchrowicz: Jeżeli będzie trzeba, to pod Solarisa przyjedzie cała polska Solidarność, by wesprzeć strajkujących pracowników

  • Kategoria: Regiony
Tadeusz Majchrowicz: Jeżeli będzie trzeba, to pod Solarisa przyjedzie cała polska Solidarność, by wesprzeć strajkujących pracowników
We wtorek 25 stycznia przed siedzibą firmy Solaris w Bolechowie odbyła się konferencja prasowa, na którą przybył Tadeusz Majchrowicz, wiceprzewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", aby wesprzeć strajkujących pracowników.
 

W poniedziałek 24 stycznia pracownicy spółki Solaris Bus & Coach rozpoczęli strajk generalny, który ma trwać do odwołania. Protestujący rozpoczęli strajk o godzinie 6 rano. 

Od wielu miesięcy pracownicy i organizacje związkowe działające w firmie Solaris domagali się od kierownictwa godnych podwyżek wynagrodzeń. Protestujący chcą, aby wynagrodzenia pracownicze wzrosły o 800 złotych brutto. Związkowcy mówią, że składa się na to “400 zł podwyżki od 1 października 2021 roku i kolejne 400 zł od 1 stycznia 2022 roku”. W strajku biorą udział między innymi związkowcy z NSZZ “Solidarność”. 

Wcześniejsze próby negocjacji z władzami firmy Solaris nie doprowadziły do porozumienia, dlatego też pracownicy w czasie referendum strajkowego zdecydowali, by rozpocząć strajk generalny. W referendum zagłosowały 1342 osoby, a więc 51,7% uprawnionych do głosowania. Za przeprowadzeniem strajku generalnego opowiedziały się 1244 osoby, czyli 92,7% wszystkich głosujących. 

Protestujący pracownicy są zdeterminowani, by doprowadzić do osiągnięcia celu, jakim są podwyżki wynagrodzeń we wspomnianej kwocie, szczególnie ze względu na rosnącą inflację, która w szczególny sposób obciąża najmniej zarabiających pracowników.

We wtorek 25 stycznia przed siedzibą firmy Solaris w Bolechowie odbyła się konferencja prasowa, na którą przybył Tadeusz Majchrowicz, wiceprzewodniczący Komisji Krajowej NSZZ "Solidarność", aby wesprzeć strajkujących pracowników.

- Nie można się godzić na to, że firma, która generuje wielomilionowe zyski będzie dawała jakiś ochłap pracownikom. Inflacja prawdopodobnie zamknie się na poziomie 8-8,5 procent, więc proponowanie 4-5 procentowej podwyżki dla pracowników mija się z celem dlatego, że to nawet nie pokryje tego wzrostu cen.

- mówił przewodniczący Majchrowicz.

- Wy pracownicy jesteście kapitałem tej firmy. Nie tylko logo Solaris, bo bez was to logo by niewiele znaczyło. Pracodawcy są od tego, żeby wynagrodzenia były godne. Bo nikt wam nie robi łaski za to, że będzie wam płacił. Jesteśmy z wami, popieramy was. Jeżeli będzie trzeba, to nie tylko ja, ale przyjedzie tutaj cała polska Solidarność pod Solarisa, żeby zamanifestować to poparcie dla was. Ale mam nadzieje, że nie trzeba będzie na to czekać i wcześniej zawrzecie porozumienie.

- zaznaczył Tadeusz Majchrowicz.

www.tysol.pl

 

Czytaj całość...

Andrzeju, Andrzeju…

  • Kategoria: Zagranica
Andrzeju, Andrzeju…

Andrzej Matla, szef działu zagranicznego Komisji Krajowej odchodzi na emeryturę. Wczoraj pokroił pożegnalny tort.

Andrzej Matla pracował w KK od 30 lat. Człowiek wielu pasji, niezrównany gawędziarz i super kolega. Chodząca encyklopedia wiedzy, którą potrafił wspaniale przekazywać, szczególnie podczas długich, zagranicznych podróży.

No cóż… Coś kiedyś się zaczyna, coś kiedyś się kończy. Tu kończy się kawał wspaniałej historii. Tort tego nie był w stanie osłodzić.

ML

Czytaj całość...

Konferencja finałowa projektu TransFair

  • Kategoria: Zagranica
Konferencja finałowa projektu TransFair

Realizacja międzynarodowego projektu TransFair, którego NSZZ „Solidarność” jest beneficjentem wkracza w ostatnią fazę. Z tej okazji w dniach 31 marca-1 kwiecień 2022 r. w historycznej Sali BHP planowana jest konferencja podsumowująca rezultaty projektu.

Będzie to także forum do wypracowania wniosków dotyczących przyszłej polityki ochrony standardów pracy w transgranicznym europejskim transporcie drogowym poprzez dialog z kluczowymi interesariuszami na poziomie krajowym, unijnym i międzynarodowym.

W trakcie konferencji dostępne będzie tłumaczenie m.in. na j.polski. Szczegółowa agenda konferencji oraz pozostałe informacje znajdą się wkrótce na stronie projektu TransFair. Więcej informacji o projekcie i jego rezultatach można znaleźć w poniższym biuletynie projektowym.

-----------------------------

Biuletyn TransFair | Droga do przejrzystego i sprawiedliwego wynagradzania oraz poprawy warunków pracy w sektorze transportowym

Projekt TransFair

Sprawiedliwe wynagrodzenie i godne warunki pracy w transgranicznym transporcie drogowym oraz ich egzekwowanie to jeden z głównych priorytetów w europejskich debatach na temat równych praw pracowników w ruchu w Europie. Badania w ramach unijnego projektu TransFair skoncentrowały się na ekonomicznych aspektach transportu drogowego w Europie, warunkach pracy kierowców niebędących rezydentami oraz prawidłowym wynagradzaniu w środowisku transgranicznym. Współpraca interesariuszy polegała na zorganizowaniu serii warsztatów i wspólnych akcji związków zawodowych w sektorze transportu i inspekcji pracy z różnych krajów europejskich. Opracowano wielojęzyczne ulotki w celu lepszego informowania kierowców w europejskim transporcie drogowym. Niniejszy biuletyn przedstawia kluczowe ustalenia i wyniki projektu

Długie łańcuchy dostaw w europejskim transporcie drogowym

W ciągu ostatnich dwóch dziesięcioleci transgraniczny transport drogowy został w ogromnej części przeniesiony z Europy Zachodniej do Wschodniej (Link do raportu jakościowego w j. angielskim:https://transfair-project.eu/wp-content/uploads/2020/12/1st-TransFair-Report-deSmedt_deWispelaere.pdf).

Jeśli chodzi o struktury własnościowe, badania w ramach projektu TransFair pokazują, że najczęściej firmy z 15 „starych” państw członkowskich UE oraz firmy o wyższych obrotach zakładają zagraniczne podmioty zależne (tzw. „flag out”) w 13 „nowych” państwach członkowskich UE. Link do podsumowania Raportu w j. angielskim można znaleźć tutaj:

https://www.solidarnosc.org.pl/images/files/Projekty%20EU/TransFair/Raport_ilociowy_z_projektu_TransFair_EN.pdf

Mimo że wielu kierowców rzeczywiście pracuje dla firm mających siedzibę w Europie Wschodniej, ich zlecenia zazwyczaj w rzeczywistości pochodzą od zachodnioeuropejskich firm z branży logistyki, działających na zlecenie klienta korporacyjnego. W konsekwencji powstaje długi łańcuch transportowy, który przyciąga firmy i pracowników z UE i krajów trzecich o różnej pozycji (sile) w takim łańcuchu. Spedytorzy i klienci wywierają na przewoźników dużą presję kosztową i wydajnościową, a bezpośrednie konsekwencje naruszeń przepisów socjalnych – zmęczenie kierowcy, zbyt krótki odpoczynek i zbyt długi czas jazdy oraz nieprawidłowe wynagrodzenie – ponosi ostatnie ogniwo w łańcuchu, czyli kierowcy. Link do raportu.

Lekiem na niedobór kierowców jest rekrutacja z krajów trzecich

Niedobór kierowców w drogowym transporcie towarów jest poważnym problemem dla całej branży. Warunki pracy w transporcie na długich trasach w całej Europie są zdecydowanie złe, a wynagrodzenie często nie rekompensuje ciężkiej pracy. Mimo niedoboru kierowców nie doszło do znaczącej poprawy warunków pracy. Lukę na rynku pracy wypełnia podaż siły roboczej z krajów o niskich dochodach spoza Unii Europejskiej: kierowców ukraińskich, rosyjskich lub kirgiskich rekrutują polskie, czeskie lub słowackie firmy transportowe. Kierowcy z Serbii, Bośni czy Albanii pracują dla firm słoweńskich lub bułgarskich, świadcząc usługi transportowe na terenie całej Europy. Kierowcy z krajów trzecich są często jeszcze bardziej narażeni na wykorzystywanie niż kierowcy lokalni, ponieważ nie są dobrze poinformowani o swoich prawach i mogą mieć mało stabilny status prawa pobytu. Wysokie zapotrzebowanie na kierowców z krajów trzecich wzmocniło rolę agencji pracy tymczasowej w rekrutacji do pracy w transporcie. Link do RAPORTU „Zatrudnianie pracowników z krajów trzecich i rola agencji pracy tymczasowej w sektorze transportowym w Polsce” autorstwa dr Dominika Owczarka w j. polskim znajduje się tutaj:

https://www.solidarnosc.org.pl/images/files/dokumenty/projekty/Raport_z_projektu_TransFair_2.pdf

Prawidłowe wynagrodzenia – kluczowy problem w transporcie drogowym

W lipcu 2020 roku, po rocznych debatach na temat „pakietu mobilności”, w życie weszły najnowsze zmiany w europejskim prawodawstwie dotyczącym warunków pracy i warunków socjalnych oraz uczciwej konkurencji w europejskim drogowym transporcie towarów. Zasady dotyczące wynagrodzeń kierowców międzynarodowych pozostają skomplikowane. Zależą one od europejskiego ustawodawstwa, krajowych przepisów dotyczących wynagradzania kierowców i ulegają ciągłym zmianom, również ze względu na europejską jurysdykcję ETS. Z badania TransFair dowiedzieliśmy się, że struktura wynagrodzeń w krajach wysyłających kierowców jest dość podobna. Składa się głównie z dość niskiej płacy minimalnej, która jest uzupełniana dietami, płatnościami za przejechane kilometry i premiami. Kierowcy na trasach międzynarodowych często nie otrzymują prawidłowych wynagrodzeń. Niezgodność z przepisami zaczyna się od zbyt niskich wynagrodzeń, nieprzestrzegania zasad delegowania, które obowiązują kierowców świadczących usługi transportowe za granicą po naliczanie diet na podstawie przejechanych kilometrów zamiast według stawki godzinowej i nieprawidłowe potrącenia z wynagrodzeń. W ramach projektu TransFair przygotowano ulotki dla kierowców podróżujących na trasach międzynarodowych w różnych językach, z informacją o podstawowych prawach pracowniczych i najlepszych sposobach ich egzekwowania. Ulotki z informacjami dotyczący przepisów obowiązujących w Niemczech dostępne są  na stronie projektu: https://www.solidarnosc.org.pl/szkolenia/wspolpraca-zagraniczna/programy-europejskie/realizowane/item/19284-6-transfair w 4 językach. Bezpośredni dostęp do ulotki w j. polskim znajduje się tutaj:

https://www.solidarnosc.org.pl/images/files/zalaczniki/FM_Solidarnosc_2020_pl_druck.pdf

W tym miejscu należy zauważyć, że stawka minimalnego wynagrodzenia godzinowego za pracę na terenie Niemiec (tzw. MiLoG) zmienia się regularnie, dlatego trzeba na bieżąco sprawdzać te informacje. Od 1 stycznia 2022 stawka ta wynosi 9,82 EUR za godzinę pracy.

Kompleksowe inspekcje pracy w transporcie drogowym

Dwustronne i międzynarodowe warsztaty TransFair dotyczące inspekcji drogowych pokazały, że wykrycie nieuczciwych praktyk płatniczych w transporcie jest trudne gdyż zaangażowane są różne organy (inspekcja pracy, policja finansowa, policja drogowa) z różnych krajów. Pracownicy tych różnych organów powinni znać systemy wynagradzania w innych krajach, aby być w stanie ocenić naruszenie. Ponadto właściwe organy powinny kierować się dobrymi praktykami wymiany informacji ze swoimi odpowiednikami w innych krajach. Często brakuje obu elementów. Ponadto organy kontrolne muszą prawidłowo ocenić, czy kierowca podlega dyrektywie o delegowaniu pracowników i czy korzysta z kluczowych aspektów prawa pracy kraju przyjmującego. Inspektorzy często nie znają skomplikowanych przepisów transportu drogowego lub nie są kompetentni w zakresie określonych rodzajów kontroli i potrzebowaliby wsparcia transgranicznego lub międzyinstytucjonalnego. Na 2022 r. Europejski Urząd ds. Pracy zaproponował ramy działań w transporcie drogowym, z naciskiem na informowanie, współpracę i egzekwowanie przepisów.

Związki zawodowe kierują się bezpośrednio do międzynarodowych kierowców

Nie tylko inspekcje pracy stoją przed wyzwaniem egzekwowania norm pracy kierowców. Również związki zawodowe muszą wziąć pod uwagę trudną i często skomplikowaną sytuację kierowców. W ramach projektu TransFair przygotowano wielojęzyczny materiał szkoleniowy dla związków zawodowych działających w sektorze transportu drogowego, skupiając się na czterech kluczowych pytaniach: (1) Jak wzmocnić transnarodową współpracę związkową? (2) Jak przygotować informacje dla kierowców ciężarówek, aby mogli dochodzić swoich praw pracowniczych? (3) Jak budować zaufanie pracowników, aby mogli uzyskać potrzebne im wsparcie od związków? (4) Jak umożliwić transgraniczną reprezentację prawną dla kierowców niebędących rezydentami?

Materiał szkoleniowy TransFair w j. polskim zatytułowany: „Sześć narzędzi organizowania zawodowych kierowców w Europie“ znajduje się tutaj:

https://www.solidarnosc.org.pl/images/files/Projekty%20EU/TransFair/FORBA_ProjektTRANSFAIR_Training_material_PL.pdf

Prosimy wpisać w kalendarz termin konferencji TransFair: 31 marca – 1 kwietnia 2022 r. w Gdańsku

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych na konferencję kończącą projekt TransFair. Zgromadzi ona wszystkich partnerów i uczestników projektu, w tym przedstawicieli instytucji partnerów społecznych, inspektorów pracy i naukowców. Jej celem będzie omówienie wyników projektu i wypracowanie wniosków dotyczących przyszłej polityki ochrony standardów pracy w transgranicznym europejskim transporcie drogowym. Konferencja końcowa umożliwi dzielenie się, rozpowszechnianie i konstruktywną ocenę wyników projektu TransFair w formie dialogu z kluczowymi zainteresowanymi podmiotami z poziomu krajowego, unijnego i międzynarodowego. Będziemy informować na bieżąco!

Więcej informacji o projekcie dostępne jest pod tym adresem: https://transfair-project.eu/

Konsorcjum

W skład konsorcjum TransFair wchodzą instytuty badawcze FORBA (AT, koordynator) i KU Leuven / HIVA (BE), organizacja non-profit MKC (CZ), związki zawodowe ÖGB-vida (AT), BTB-ABVV (BE), NSZZ „Solidarność” (PL), NSDS i ZSSS (SI), OSD (CZ), catus (SRB), ETF, instytucje ochrony praw pracowniczych AK Wien (AT) i Faire Mobilität (GER) oraz państwowe inspekcje pracy (BE, TAK).


kn

 

Czytaj całość...
Subskrybuj to źródło RSS

Komisja Krajowa NSZZ "Solidarność" wykorzystuje na swoich stronach pliki cookie. Jeżeli nie zmienisz domyślnych ustawień swojej przeglądarki będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Więcej informacji.