Opinia do projektu uchwały w sprawie powołania Toruńskiego Centrum Usług Współnych

W dniu 28 października br. Przewodniczący Rady Miasta Torunia Pan Marcin Czyżniewski oraz Prezydent Miasta Torunia Pan Michał Zaleski otrzymali opinię do projektu uchwały Rady Miasta Torunia w sprawie utworzenia samorządowej jednostki organizacyjnej Toruńskie Centrum Usług Wspólnych, nadania jej statutu oraz wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych Gminy Miasta Torunia - w imieniu Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, Niezależnego Związku Zawodowego „Solidarność” oraz Forum Związków Zawodowych:

  1. Jako podstawowy powód powołania TCUW podano wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, uznający za podatnika VAT jednostkę samorządu – w tym wypadku Gminę Miasta Toruń. Podkreślamy, że istnieje możliwość scentralizowania podatku VAT bez tworzenia tej instytucji – dowodem na to jest pozostawienie poza strukturą CUW jednostek organizacyjnych Gminy wykazanych w załączniku nr 3. Także pozostałe zamierzenia mogą być realizowane bez powoływania CUW; wymagają jedynie ujednolicenia procedur (w szczególności centralizacja usług nie jest też konieczna do prowadzenia scentralizowanych zakupów). Należy podkreślić, że w uzasadnieniu nie przedstawiono analizy zysków i strat proponowanych rozwiązań, a trzeba wziąć pod uwagę, że utworzenie TCUW będzie generować kolejne koszty (np. wynagrodzenie osób zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych w TCUW, zakupu wyposażenia, odpowiedniej sieci komputerowej, transportu, być może zatrudnienia gońców).

  2. Poważny niepokój budzi brak umocowania prawnego dla oczekiwań pracowników, którzy mają przejść do TCUW, a w szczególności zapewnienia warunków pracy, płacy oraz ewentualnego przekwalifikowania. Jest o nich mowa mgliście w uzasadnieniu do projektu, które nie jest integralną częścią uchwały, nie ma więc charakteru normatywnego. W szczególności brak w projekcie jakiegokolwiek przepisu wskazującego, że pracownicy przejdą do TCUW w oparciu o art. 231 Kodeksu pracy. Nie daje to gwarancji zatrudnienia pracownikom zatrudnionym w jednostkach oświatowych wykonujących dotychczas zadania, które mają być objęte obsługą wspólną. Nie wskazano także stanowisk, na których pracownicy zostaną zatrudnieni w TCUW (jest mowa o tym w uzasadnieniu w sposób ogólny). W związku z powyższym opowiadamy się za uzupełnieniem projektu uchwały o Pakiet socjalny (stanowiący załącznik do uchwały), który te gwarancje będzie zawierał (propozycję Pakietu załączamy).

  3. Również w uzasadnieniu enigmatycznie wspomniano o możliwości skorzystania z odpraw przez pracowników, którzy nie wyrażą zgody na przejście do nowej instytucji bez wskazania konkretnego przepisu prawnego. Wypłata odpraw dla pracowników, którzy nie zamierzają przechodzić do TCUW, powinna naszym zdaniem nastąpić na skutek likwidacji stanowisk tych osób przez dotychczasowych pracodawców i to jeszcze przed propozycją przejścia do TCUW.

  4. Istotnym problemem jest także fakt łączenia przez niektórych pracowników stanowisk płacowo – kadrowych, skoro pracownicy kadrowi mają pozostać w placówkach, a płacowi przejść do TCUW.

  5. Problemem może być wydłużony przepływ informacji, dokumentów; nieterminowość dostarczania dokumentów może generować odsetki karne. W przypadku nieprawidłowo opisanych i opieczętowanych dokumentów nie będą mogły one zostać wprowadzone do systemu, co może spowodować opóźnienie zapłaty zobowiązania. W placówce takie błędy mogą być bardzo szybko poprawione. Istnieje także obawa dotycząca poprawności naliczania płac, co również może wynikać z wydłużenia drogi dokumentów płacowo - kadrowych od miejsca ich powstawania do miejsca ich naliczania. Niepokojąca jest też możliwość zagubienia dokumentów w czasie ich przewożenia, szczególnie gdy dotyczą one tzw. danych wrażliwych.

Jednocześnie wnosimy o pisemną informację w przypadku odrzucenia w całości lub w części powyższego stanowiska wraz z uzasadnieniem stanowiska właściwego organu samorządu terytorialnego oraz możliwość przedstawienia naszej opinii na posiedzeniu właściwej komisji Rady Miasta Torunia (w oparciu o art.19 ust. 3 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych).

Opinię uzupełniono o projekt Pakietu socjalny, który przedstawiamy poniżej:

Strony ustalają co następuje:

§ 1

  1. Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu zatrudni wszystkich pracowników szkół i placówek tj. jednostek oświatowych, których stanowiska w placówkach oświatowych ulegną likwidacji, na zasadach określonych w art. 231 kodeksu pracy, z gwarancją zatrudnienia przez okres 5 lat.

  2. Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu zawrze z pracownikiem umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron.

  3. Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu w ciągu trzech miesięcy od przejęcia pracowników ujednolici system wynagrodzeń pracowników poprzez wyrównanie wynagrodzeń osób o tych samych kwalifikacjach, zatrudnionych na tych samych stanowiskach do poziomu najwyższego osiąganego przez pracownika z danej grupy.

  4. Zobowiązanie, o którym mowa w ust. 1 nie dotyczy:

  1. rozwiązania umowy o pracę na podstawie art. 52 i 53 kodeksu pracy,

  2. rozwiązanie umowy o pracę na mocy porozumienia stron,

  3. rozwiązanie umowy o pracę na mocy wypowiedzenia dokonanego przez pracownika,

  4. rozwiązania umowy o pracę z powodu przejścia na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy.

 

§ 2

  1. Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu nie obniży indywidualnego wynagrodzenia pracownika (tj. wszystkich składników wynagrodzenia) przez okres objęty gwarancją tj. 5 lat.

  2. W przypadku zmiany warunków pracy lub zakresu obowiązków powodujących obniżenie wynagrodzenia, pracownikowi w okresie gwarancji zatrudnienia będzie przysługiwał dodatek stały w wysokości różnicy między dotychczasowym i nowym wynagrodzeniem w składnikach wynotowanych poniżej z okresu 3-ch miesięcy:

  • wynagrodzenie zasadnicze,

  • premia regulaminowa,

  • dodatek za wysługę lat,

  • dodatek funkcyjny.

  1. Dodatek stały będzie waloryzowany corocznie ze względu na zmianę któregokolwiek spośród wskazanych w ust. 2 składników wynagrodzenia.

 

§ 3

  1. W razie rozwiązania umowy o pracę w okresie objętym gwarancją (za wyjątkiem przypadków wymienionych w § 1 ust. 4) przez Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu pracownikowi będzie przysługiwała odprawa pieniężna w wysokości 12 miesięcznego wynagrodzenia (liczonego jak ekwiwalent za urlop wypoczynkowy) jednorazowo w terminie do 30 dni od dnia rozwiązania umowy o pracę.

  2. Odprawa, o której mowa w ut. 1, nie naruszy praw pracownika do odprawy zgodnie z ustawą z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz. U. z 2016 r. poz. 1474 z późn. zm.) .

 

§ 4

W przypadku rozwiązania umowy o pracę przez pracownika w trybie art. 231 kodeksu pracy pracownikowi będzie przysługiwać odprawa wskazana w § 3.

 

§ 5

  1. W razie potrzeby obsady stanowisk w nowych zawodach lub specjalnościach w pierwszej kolejności będą one proponowane zatrudnionym pracownikom poprzez przekwalifikowanie ich na koszt Toruńskiego Centrum Usług Wspólnych w Toruniu.

  2. W przypadku kierowania pracowników na szkolenia i kursy celem podwyższenia kwalifikacji Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu pokryje koszty z tym związane.

  3. Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu wypłaci wynagrodzenia za czas szkolenia tak jak za czas pracy, jeżeli szkolenia będą się odbywać w godzinach pracy.

  4. Pracownik kierowany na szkolenie celem zmiany lub podwyższenia kwalifikacji otrzyma inny dzień wolny od pracy płatny (jak za czas pracy) w tygodniu, jeżeli szkolenie odbywać się będzie w dniu wolnym od pracy.

 

§ 6

Toruńskie Centrum Usług Wspólnych w Toruniu będzie zobowiązane do przedstawiania zakładowym organizacjom związkowym pisemnej informacji 2 razy w roku na temat aktualnego zatrudnienia - na dzień 30 czerwca i 31 grudnia.

 

§ 7

Zmiany pakietu socjalnego wymagają zgody wszystkich stron w formie pisemnej pod rygorem nieważności.

 


MOZ POiW w Toruniu

Ciekawe obrazy

055-owiatowa solidarno-055.jpg