Koleżanki i Koledzy, Członkowie NSZZ „Solidarność”,

Zarząd Główny ZNP zwrócił się do członków naszego Związku zatrudnionych w oświacie z apelem o poparcie inicjatywy ustawodawczej polegającej „na powiązaniu zarobków nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce”. W tej sytuacji Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyjaśnia:

7 kwietnia 2019 roku Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podpisała z Rządem RP porozumienie, w którym zawarto uzgodnienie o zmianie systemu płac nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej (postulat zgłoszony ministerstwu edukacji 27 marca 2017 roku).

Uczestniczący w negocjacjach Związek Nauczycielstwa Polskiego odmówił poparcia naszych postulatów i wybrał strajk, który spowodował niepowetowane straty: pozbawił pracowników oświaty niemal miesięcznych wynagrodzeń, zdewastował autorytet zawodu nauczyciela, doprowadził do licznych nieporozumień i konfliktów w szkołach i placówkach oświatowych. 

Jesteśmy przekonani, że obecnie Związek Nauczycielstwa Polskiego, zamiast plagiatować postulat NSZZ „Solidarność” sprzed czterech lat, powinien wystąpić do Rządu RP z poparciem dla naszych starań o pełną realizację porozumienia z 7 kwietnia 2019 roku. Na refleksję i choćby częściowe zadośćuczynienie nigdy nie jest za późno, nie zaczyna się współpracy od kłamstwa.

                     przewodniczący KSOiW

                        Ryszard Proksa

A A A

Materiały do ewentualnego wykorzystania  przez dyrektorów przy opracowaniu regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy nauczyciela.

Zgodnie z zapowiedziami zamieszczamy propozycję materiału wyjściowego do przygotowania regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy nauczycieli, do ewentualnego wykorzystania przez dyrektorów.

Materiał przedstawia propozycję: konstrukcji regulaminu, przykładowych wskaźników, które w przypadku ich wykorzystania należy dostosować do specyfiki pracy szkoły (np. do zapisów statutu szkoły, do projektów, programów realizowanych w szkole, oczekiwanych konkretnych efektów pracy nauczycieli w związku z potrzebami uczniów danej szkoły), sposobu wykorzystania wskaźników do określenia poziomu spełnienia poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczyciela.

Przykładowe wyjściowe propozycje dotyczą regulaminu dla szkół i regulaminu dla przedszkoli:

- Materiały do regulaminu określającego wskaźniki oceny (szkoła).

- Materiały do regulaminu określającego wskaźniki oceny (przedszkole).

W dalszej kolejności będziemy sukcesywnie udostępniać również propozycje materiałów wyjściowych do ewentualnego wykorzystania przez dyrektorów:

- poradni psychologiczno- pedagogicznych,

- placówek doskonalenia nauczycieli,

- młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii.

Konstruując regulamin należy uwzględnić specyfikę danej szkoły, pamiętając, że:

- wskaźniki nie mogą wykraczać poza zakres kryterium i muszą być zgodne z  przepisami prawa,

- wszystkie kryteria mają tę samą wagę w ustalaniu ostatecznej oceny, tzn. wartość określająca maksymalny poziom spełnienia kryterium musi być taka sama dla wszystkich kryteriów (w załączonych przykładach, dla wszystkich kryteriów oceny pracy wartość określająca maksymalny poziom ich spełnienia wynosi 3).

Departament Informacji i Promocji Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Materiał ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Co nowego w ocenie pracy?

Praca nauczyciela jest i będzie oceniana zgodnie z przepisami art. 6a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela ( Dz. U. z 2018 r. poz.967).

Spełnianie zadań oraz obowiązków przez nauczyciela, które zostały określone w ustawie – Karta Nauczyciela oraz ustawie – Prawo oświatowe (art. 6 i art. 42 ust. 2 Karty nauczyciela oraz art. 5 Prawa oświatowego) ocenia i nadal będzie oceniał dyrektor szkoły.

Należy pamiętać, że 1 września 2018 r.:

• traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 grudnia 2016 r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz.U. poz. 2035 oraz z 2017 r. poz. 2043);

• wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1133).

Wprowadzane zmiany w systemie oceny pracy nauczyciela dotyczą kilku nowych elementów, które powinny przyczynić się do przejrzystości systemu oceniania nauczycieli:

1) w nowym rozporządzeniu określono szczegółowe kryteria odnoszące się do kryteriów ustawowych i uwzględniające etapy rozwoju zawodowego nauczycieli poddawanych ocenie. Są one jednakowe dla wszystkich nauczycieli w każdej polskiej szkole, przedszkolu i placówce oświatowej;

2) zadaniem dyrektora szkoły jest opracowanie regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy nauczyciela, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz właściwych struktur związków zawodowych. Regulamin powinien stać się narzędziem, które dzięki wskaźnikom ułatwiającym dokonanie oceny poziomu spełniania poszczególnych kryteriów przez nauczyciela, pozwali przedstawić nauczycielom jasne zasady oceniania ich pracy;

3) dyrektor może skorzystać z propozycji materiałów wyjściowych do przygotowania regulaminu, umieszczonych na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zawarte propozycje wskaźników można modyfikować, zmieniać, dostosowywać do typu szkoły, warunków pracy oraz specyfiki stanowiska pracy nauczyciela. Należy jednak pamiętać o tym, aby regulaminy nie zmieniały kryteriów określonych w ustawie i rozporządzeniu.

Spełnianie zadań oraz obowiązków przez dyrektora szkoły, które zostały określone w ustawie – Karta Nauczyciela oraz ustawie – Prawo oświatowe (art. 6, art. 7 i art. 42 ust. 2 Karty Nauczyciela oraz art. 5 i art. 68 ust. 1,5 i 6 Prawa oświatowego) ocenia i nadal będzie oceniał organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę.

W nowym rozporządzeniu w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego, wskazano kryteria, które będzie samodzielnie oceniał organ sprawujący nadzór pedagogiczny oraz organ prowadzący, a także te, które będą oceniane w porozumieniu przez oba te organy.

Zadaniem organu sprawującego nadzór pedagogiczny jest ustalenie regulaminu określającego wskaźniki oceny pracy dyrektorów szkół w porozumieniu z organami prowadzącymi szkoły, po zasięgnięciu opinii właściwych struktur związków zawodowych.

Materiał ze strony Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Dokumenty powiązane:

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego - załącznik 11

10% zniżki (niezależnie od innych promocji)

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.