A A A

Warszawa, 5.03.2018 r. 

Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” ponowiło żądanie  podjęcia niezwłocznych negocjacji w sprawie podwyższenia uposażeń i uproszczenia  systemu płac nauczycieli oraz jego skorelowania z przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Członkowie Prezydium negatywnie zaopiniowali projekt kryteriów oceny pracy nauczyciela.

 W związku z nieujęciem w harmonogramie II etapu prac Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty kwestii nowego systemu wynagradzania nauczycieli Prezydium KSOiW oczekuje pilnego spotkania w tej sprawie z minister Anną Zalewską. NSZZ „Solidarność” proponuje oprócz znaczącego wzrostu płac w oświacie  powiązanie systemu wynagradzania nauczycieli zatrudnionych we wszystkich typach szkół  i placówek  z przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. 

Wystąpienie do MEN w sprawie podjęcia negocjacji w sprawie płac jest konsekwencją braku odpowiedzi na Stanowisko Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” z dnia 14 lutego br. 

W stanowisku tym Prezydium KSOiW wyraziło stanowczy sprzeciw wobec braku postępów w negocjacjach płacowych, zwłaszcza w kwestii  zmiany systemu wynagrodzeń nauczycieli uzależnionego od średniego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. 

- Wzywamy Ministerstwo Edukacji Narodowej do konstruktywnego dialogu ze stroną związkową. W przypadku braku satysfakcjonujących efektów negocjacji w terminie do 30 kwietnia 2018 r. nasz Związek podejmie czynną akcję protestacyjną –  podkreślił przewodniczący KSOiW Ryszard Proksa.

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, po przeprowadzeniu szczegółowej analizy i dogłębnej dyskusji w środowisku związkowym w całej Polsce, negatywnie zaopiniowało przedstawiony przez MEN projekt kryteriów oceny pracy nauczyciela. 

- Propozycje wymogów na ocenę wyróżniającą są zbyt wygórowane

 i przy tak rażąco niskich wynagrodzeniach będą rodzić jedynie frustrację, poczucie zaniżenia własnej wartości, jak również doprowadzą do niezdrowej rywalizacji wśród nauczycieli. Tym samym nie spowodują podniesienia poziomu nauczania w placówkach oświatowych. Proponowane wymogi ze względu na zróżnicowane warunki pracy nie mają szans być zrealizowane w chwili obecnej w polskiej szkole! Uważamy, że należy najpierw  zapewnić podobne warunki pracy wszystkim nauczycielom, a dopiero później wprowadzać proponowane przepisy – stwierdził  przewodniczący KSOiW Ryszard Proksa.

Ponadto w opinii członkowie Prezydium KSOiW zwrócili uwagę, że pomysł obligatoryjności oceniania pracy nauczyciela co trzy lata spowoduje z jednej strony dodatkową biurokrację (której i tak jest już za dużo w szkole), jak również to, 

że dyrektorzy szkół będą musieli zajmować się głównie ocenianiem pracy i zabraknie im czasu na zarządzanie szkołą.

Prezydium KSOiW wydało także opinię do projektu rozporządzenia MEN z dnia 

24 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół  i publicznych przedszkoli. W opinii tej Prezydium KSOiW domaga się m.in. zlikwidowania  procederu anonimizowania arkuszy organizacyjnych przez dyrektorów szkół, co uniemożliwia związkom zawodowym realizację ich ustawowego i konstytucyjnego prawa do reprezentowania interesów zawodowych pracowników. Prezydium KSOiW wnioskuje o prawne zagwarantowanie, że opinie związkowe będą integralną częścią arkusza, który potem będzie opiniowany przez kuratora oświaty. Jednym z rozwiązań powinno być umieszczenie na wzorach projektów organizacji szkół stałego miejsca na podpisy związków zawodowych, podobnie jak w przypadku miejsca na wpis opinii rady pedagogicznej. Całość opinii w załączniku i na stronie: http://www.solidarnosc.org.pl/oswiata/index.php?lang=pl

Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „S”

Wojciech Jaranowski

Oferta specjalna

10% zniżki (niezależnie od innych promocji)

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.