Reforma PIP przewiduje m.in. uprawnienie inspektora pracy do wydania decyzji o przekształceniu umowy cywilnej w umowę o pracę. Wykonalność takiej decyzji będzie natychmiastowa. Aktualnie inspektorzy PIP muszą kierować się w tej sprawie do sądu. Jakie jeszcze zmiany wprowadza Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw?
W RCL (Rządowe Centrum Legislacji) pojawił się Projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy oraz niektórych innych ustaw (UD283) wypracowany przez zespół ds. wypracowania rozwiązań służących reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Nowe przepisy znacząco wzmacniają pozycję inspekcji pracy. Celem regulacji jest podniesienie efektywności działań PIP poprzez skuteczne egzekwowanie przestrzegania przepisów prawa pracy. Zmiany, które wprowadza ustawa to swoista reforma Państwowej Inspekcji Pracy. Przepisy zostały ustalone w ramach szerokich konsultacji ze stroną społeczną, pracownikami, pracodawcami i inspektorami pracy. Ustawa realizuje jeden z kamieni milowych KPO.
Najważniejsze zmiany, które znajdą się w nowej ustawie:
źródło -https://kadry.infor.pl/kadry/inne_formy_zatrudnienia/umowy_cywilnoprawne/7051543,reforma-pip-inspektor-pracy-sam-wyda-decyzje-o-przeksztalceniu-umowy.html - uprawnienie PIP do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę,
- wprowadzenie możliwości przeprowadzania przez PIP zdalnych kontroli (wprowadzenie postaci elektronicznej dokumentacji sporządzanej podczas kontroli, w szczególności protokołów kontroli),
- co najmniej dwukrotne zwiększenie maksymalnej wysokości grzywny, jaką PIP może nałożyć w postępowaniu mandatowym,
- wprowadzenie obowiązku sporządzania przez PIP rocznych i wieloletnich planów działań dla kontroli celowych na podstawie analizy ryzyka,
- umożliwienie wymiany danych pomiędzy Państwową Inspekcją Pracy, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Krajową Administracją Skarbową na potrzeby kontroli.
Nowe obowiązki PIP
Oprócz nowych uprawnień ustawa nakłada także dodatkowe obowiązki. Główny Inspektor Pracy będzie musiał opracowywać wieloletnią strategię budowania zdolności i poprawy warunków pracy PIP. strategia ta powinna obejmować szczególnie:- sprostanie wyzwaniu nieobsadzonych wakatów,
- wprowadzenia narzędzi informatycznych na potrzeby skutecznych kontroli,
- opracowania metod zarządzania i narzędzi oceny ryzyka, aby kontrole były ukierunkowane i skuteczne,
- planu szkoleń dla pracowników w zakresie wdrażania nowych przepisów, standardów operacyjnych i narzędzi informatycznych.
- przeprowadzanie audytu systemów bezpieczeństwa informatycznego instytucji,
- wydawanie zarządzeń w sprawie metod i standardów zarządzania kontrolami,
- utworzenie międzyinstytucjonalnego (GIP, ZUS, KAS) zespołu zadaniowego do spraw oceny ryzyka.