7 kwietnia 2019 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” zostało podpisane porozumienie między stroną rządową oraz przedstawicielami NSZZ Solidarność.
Porozumienie pomiędzy stroną rządową, reprezentowaną przez:
1. Panią Beatę Szydło – Wiceprezesa Rady Ministrów
2. Panią Elżbietę Rafalską – Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
3. Panią Annę Zalewską – Minister Edukacji Narodowej
4. Pana Michała Dworczyka – Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
5. Pana Tomasza Robaczyńskiego – Podsekretarza Stanu w MF
i stroną związkową, reprezentowaną przez:
1. Pana Ryszarda Proksę – Przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania – NSZZ „Solidarność
2. Pana Zbigniewa Świerczka – NSZZ „Solidarność”
3. Pana Przemysława Święsa – NSZZ „Solidarność”
4. Panią Agatę Łyko – NSZZ „Solidarność”
5. Panią Jolantę Zawistowicz – NSZZ „Solidarność”
jako obserwator – ze strony pracodawców: Wojciech Warski – Wiceprezes ZP-BCC.
W wyniku rozmów, które odbyły się w dniach 1-3 kwietnia 2019 r. w Centrum Partnerstwa Społecznego „Dialog” w Warszawie, moderowanych przez Panią Dorotę Gardias – Przewodniczącą Rady Dialogu Społecznego, Przewodniczącą FZZ, w odniesieniu do zaprezentowanych podczas negocjacji propozycji strony rządowej dotyczących działań na rzecz poprawy warunków pracy nauczycieli, w odpowiedzi na postulaty związków zawodowych, przyjęto, co następuje:
Strony wspólnie uzgodniły, że:
I. Podwyżki wynagrodzeń nauczycieli
1. Przyspieszenie podwyżki wynagrodzeń Przeznaczenie z budżetu państwa na 2019 r. 667 mln zł. na wdrożenie drugiej w bieżącym roku podwyżki wynagrodzeń nauczycieli. Po zwiększeniu płac nauczycieli o 5% od stycznia 2019 r., strona rządowa proponuje przeznaczenie dodatkowych środków ujętych w budżecie państwa na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli o kolejne 5% od września 2019 r. Od września 2019 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli wyniesie:- nauczyciela stażysty – 3 197 zł
- nauczyciela kontraktowego – 3 549 zł
- nauczyciela mianowanego – 4 604 zł
- nauczyciela dyplomowanego – 5883 zł.
- nauczyciela stażysty – 2 780 zł,
- nauczyciela kontraktowego – 2 860 zł
- nauczyciela mianowanego – 3 248 zł
- nauczyciela dyplomowanego – 3 815 zł,
- nauczyciela stażysty – 3 335 zł
- nauczyciela kontraktowego – 3 702 zł
- nauczyciela mianowanego – 4 803 zł
- nauczyciela dyplomowanego – 6 137 zł.
- nauczyciela stażysty – 515 zł,
- nauczyciela kontraktowego – 529 zł
- nauczyciela mianowanego – 601 zł
- nauczyciela dyplomowanego – 706 zł,
- nauczyciela stażysty – 617 zł,
- nauczyciela kontraktowego – 685 zł
- nauczyciela mianowanego – 890 zł
- nauczyciela dyplomowanego – 1 136 zł,
II. Skrócenie ścieżki awansu zawodowego i powrót do oceny pracy sprzed września 2018 r. z uwzględnieniem opinii Rady Rodziców.
1. Skrócenie stażu nauczyciela stażysty do 9 miesięcy 2. Skrócenie dla nauczycieli kontraktowych obowiązkowego okresu przepracowania przed rozpoczęciem stażu na kolejny stopień awansu – do 2 lat, a dla nauczycieli mianowanych – do 1 roku 3. Zmniejszenie dokumentacji w procedurach awansu- zrezygnowanie z obowiązku załączania kilku zaświadczeń przez nauczyciela, który w okresie stażu zmieniał miejsce zatrudnienia lub był zatrudniony w kilku szkołach w każdej wymiarze niższym niż ½ obowiązkowego wymiaru zajęć;
- zmniejszenie liczby dokumentów nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego, który zamiast opisu i analizy co najmniej sześciu wymagań, dokonuje tylko dwóch;
- zrezygnowanie z obowiązku załączania do wniosku analizy przypadku przez nauczyciela ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego.
III. Dodatkowe świadczenie dla młodych nauczycieli „na start”
Wsparcie młodych nauczycieli – świadczenie „na start” (1 000 zł).IV. Ustalenie w przepisach minimalnej kwoty dodatku za wychowawstwo w wysokości 300 zł.
Dla nauczycieli sprawujących funkcję wychowawcy zostanie zagwarantowana minimalna kwota dodatku do wynagrodzenia zasadniczego, jednostki samorządu terytorialnego zachowają kompetencję podwyższenia tego dodatku.V. Zmniejszanie uciążliwości pracy wynikającej z nadmiernej dokumentacji szkolnej „ papiery – ”
1. Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne dla uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego – w formie jednego dokumentu zamiast wielu dotychczas. 2. Odbiurokratyzowanie ewaluacji:- zniesienie obowiązku przygotowywania przez szkołę dokumentów na potrzeby ewaluacji
- ograniczenie liczby narzędzi (rezygnacja z niektórych ankiet i wywiadów)
- zmniejszenie liczby pytań ewaluacyjnych
- zmniejszenie objętości prezentacji wyników w raportach



