Czy pracownik musi odebrać telefon od pracodawcy w trakcie urlopu wypoczynkowego?
Generalnie nie, pracownik nie ma obowiązku zabierania telefonu służbowego na urlop wypoczynkowy, tak więc nie również obowiązku odbierania telefonu od pracodawcy w trakcie urlopu wypoczynkowego. Co ważne, pracodawca nie może też żądać od pracowników odbierania na urlopie wypoczynkowym połączeń kierowanych w celach służbowych na telefon prywatny.
Pracownik, który korzysta z urlopu wypoczynkowego, zwolniony jest czasowo z obowiązku świadczenia pracy i pozostaje czasowo poza sferą pracowniczego podporządkowania. Co oczywiste, nie utrzymuje w tym okresie stałego, codziennego kontaktu z pracodawcą. Nie należy zatem wymagać od niego, z powołaniem się na art. 60 KC w związku z art. 300 KP, aby odczytywał intencję pracodawcy odwołania z urlopu wypoczynkowego, z faktów konkludentnych, na przykład z rozmowy telefonicznej przeprowadzonej w przedostatnim dniu urlopu, w której uzyskuje informację, że jest potrzebny w pracy – tak podkreślał w jednej ze spraw Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 8 marca 2017 r., sygnatura akt II PK 26/16.
Wynika to z tego, że urlop pełni funkcję regeneracyjną, to czas na relaks i powrót sił po pracy. Oczywiście to, jak urlop jest wykorzystywany zależy tylko do woli pracownika, jednak powinien on być niezakłócony i powinien trwać nieprzerwalnie. Jedynie w szczególnych okolicznościach pracodawca może odwołać pracownika z urlopu wypoczynkowego. Tylko, gdy jego obecności w pracy wymagają okoliczności nieprzewidziane w chwili rozpoczęcia urlopu.
To na pracodawcy ciąży obowiązek znalezienia takiej formy komunikacji z pracownikiem, aby swoje oświadczenie o odwołaniu go z urlopu skutecznie mu przekazać. Niekiedy może okazać się to bardzo trudne, jeżeli pracownik nie zabrał ze sobą telefonu służbowego na urlop ani nie korzysta podczas urlopu ze skrzynki mailowej. Nie wydaje się również zasadne, aby pracodawca przychodził do domu pracownika, aby zakomunikować mu, że odwołuje go z urlopu.
WAŻNE JAK PODKREŚLA PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY:
Pracodawca może jedynie ustalić w przepisach wewnątrzzakładowych obowiązek odbierania połączeń przychodzących na telefon służbowy w czasie urlopu, obowiązek ten może dotyczyć wyłącznie pracowników kluczowych dla firmy lub niezbędnych w razie awarii. (kierownicy, kadra menadżerska)
Kara porządkowa za nieobieranie telefonu podczas urlopu
Pracodawca nie może nałożyć na pracownika kary upomnienia czy nagany jak i nie może ukarać pracownika karą pieniężną, z tego powodu, że podczas urlopu nie odbierał od pracodawcy telefonu. Jeśli pracodawca pociągnie pracownika do takiej odpowiedzialności porządkowej, pracownik może odwołać się od kary do sądu pracy.WAŻNE SPRZECIW UKARANEGO PRACOWNIKA
Jeżeli zastosowanie kary nastąpiło z naruszeniem przepisów prawa, pracownik może w ciągu 7 dni od dnia zawiadomienia go o ukaraniu wnieść sprzeciw. O uwzględnieniu lub odrzuceniu sprzeciwu decyduje pracodawca po rozpatrzeniu stanowiska reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej. Nieodrzucenie sprzeciwu w ciągu 14 dni od dnia jego wniesienia jest równoznaczne z uwzględnieniem sprzeciwu. Pracownik, który wniósł sprzeciw, może w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia o odrzuceniu tego sprzeciwu wystąpić do sądu pracy o uchylenie zastosowanej wobec niego kary.