Zarząd Regionu Toruńsko-Włocławskiego NSZZ "Solidarność", ul. Piekary 35/39, 87-100 Toruń
tel. 56 622 41 52, 56 622 45 75, e-mail: torun@solidarnosc.org.pl

POWIATOWA RADA RYNKU PRACY

poniedziałek, 27 Październik, 2025

Wkrótce samorządy powiatowe uchwalą nowe składy Powiatowych Rad Rynku Pracy (nowa kadencja). Dotąd nasz związek typował swoich działaczy do wszystkich Rad na terenie Regionu i taką praktykę chcemy utrzymać dalej, ponieważ niezależnie od dotychczasowych doświadczeń i uwag uważamy, że kwestie polityki zatrudnienia, kierunków podejścia do szerokiego ryku pracy od zawsze były w naszym zainteresowaniu. Prezydium ZR zwraca się do naszych działaczy terenowych aby w poszczególnych powiatach delegować swoich przedstawicieli do tego organu (konieczne uprzednie zgłoszenie do przewodniczącego ZR, ponieważ to przewodniczący ma uprawnienie prawidłowego zgłoszenia).

POWIATOWA RADA RYNKU PRACY – jest organem opiniodawczo–doradczym Starosty w sprawach polityki rynku pracy.  Podstawa prawną działania Rady są art. 22 ust. 3 i 6, art. 23 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ustawy (Dz. U. z 2019 r. poz. 1482 ze zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 14 maja 2014r. w sprawie rad rynku pracy (Dz. U. 2014 r. poz. 630). ZAKRES DZIAŁANIA RADY Do zakresu działania Powiatowej Rady Rynku Pracy należy w szczególności:
  1. inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego i produktywnego zatrudnienia w powiecie,
  2. ocena racjonalności gospodarki środkami Funduszu Pracy,
  3. opiniowanie kryteriów podziału środków Funduszu Pracy na finansowanie  programów dotyczących promocji zatrudnienia i finansowanie innych fakultatywnych zadań oraz propozycji przeznaczenia środków Funduszu Pracy będących w dyspozycji powiatu i sprawozdań z ich wykorzystania,
  4. składanie wniosków i wydawanie opinii w sprawach dotyczących kierunków kształcenia, szkolenia zawodowego oraz zatrudnienia w powiecie,
  5. ocenianie okresowych sprawozdań z działalności Powiatowego Urzędu Pracy oraz przedstawianie Wojewódzkiej Radzie Rynku Pracy okresowych sprawozdań i wniosków w sprawach zatrudnienia,
  6. delegowanie przedstawicieli do komisji konkursowej dokonującej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy,
  7. opiniowanie wniosków o odwołanie dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy,
  8. opiniowanie refundowania z Funduszu Pracy kosztów szkolenia specjalistycznego pracowników zagrożonych zwolnieniem z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
  9. opiniowanie wyboru form aktywizacji zawodowej bezrobotnych i innych uprawnionych osób w programach na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej.
Do zakresu działania Powiatowej Rady Rynku Pracy należą zadania przypisane Wojewódzkiej Radzie Rynku Pracy, związane z opracowywanymi dokumentami strategicznymi i realizowanymi działaniami na obszarze powiatu. Powiatowa Rada Rynku Pracy opiniuje także:
  1. celowość realizacji programów specjalnych, biorąc pod uwagę w szczególności:
  • liczbę osób objętych programem i kryteria doboru tych osób
  • zakładane rezultaty programu specjalnego, w tym przewidywaną efektywność kosztową i zatrudnieniową,
  • koszty realizacji programu specjalnego, w tym poszczególnych przedsięwzięć,
  1. proponowane przez starostę zmiany realizacji programów specjalnych,
  2. celowość realizacji Programu Aktywizacja i Integracja, o którym mowa w art. 62a ustawy o promocji (…), biorąc pod uwagę w szczególności:
  • kryteria doboru bezrobotnych,
  • zakładane efekty realizacji Programu Aktywizacja i Integracja.

Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy:

  * opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia; * współdziałanie z Powiatowymi Radami Rynku Pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.  Wydawanie opinii w sprawie zlecenia bankom i innym instytucjom dokonywania ze środków Funduszu Pracy wypłat świadczeń pieniężnych dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób § 11 ust. 1 Starosta (prezydent miasta), po uzyskaniu pozytywnej opinii powiatowej rady rynku pracy, może zlecić bankom i innym instytucjom dokonywanie ze środków Funduszu wypłat świadczeń pieniężnych dla bezrobotnych i innych uprawnionych osób, jeżeli koszty ich wypłaty nie przekroczą 0,8% wypłaconych kwot. Podstawa prawna§ 11 ust.1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 października 2011 roku w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Pracy (Dz. U.  z 2016 r. poz. 472).

  Opiniowanie wniosków Dyrektorów szkół o wyrażenie zgody na prowadzenie w szkole eksperymentu dotyczącego zawodu nieumieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego Podstawa prawna: § 7 ust. 2, 3 pkt 5 lit. a Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 roku w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 76 ust. 7 ustawy: Starosta może odroczyć termin płatności lub rozłożyć na raty nienależnie pobrane świadczenie, zwrot refundacji oraz jednorazowo przyznanych środków w przypadkach, o których mowa w art. 46 ust. 2 i 3, albo po zasięgnięciu opinii Powiatowej Rady Rynku Pracy umorzyć te należności w całości albo w części, jeżeli wystąpiła jedna z przesłanek: 1)  w postępowaniu egzekucyjnym lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów stwierdzono, że osoba lub inny podmiot, które pobrały nienależne świadczenie, refundację lub otrzymały jednorazowo środki, o których mowa w art. 46 ust. 1, nie posiadają majątku, z którego można dochodzić należności; 2)  dochodzenie należności mogłoby pozbawić osobę, która pobrała nienależne świadczenie lub otrzymała jednorazowo środki, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2, albo osobę pozostającą na jej utrzymaniu niezbędnych środków utrzymania; 3)  osoba, która pobrała nienależne świadczenie lub otrzymała jednorazowo środki, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2, zmarła, nie pozostawiając majątku, z którego można dochodzić należności; 4) zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty nienależnie pobranego świadczenia, refundacji lub jednorazowo przyznanych środków, o których mowa w art. 46 ust. 1, przewyższającej wydatki egzekucyjne. Ust. 7a.: Przepis ust. 7 stosuje się odpowiednio do innych niewymienionych w tym przepisie świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy, w szczególności do refundacji uzyskiwanych z tytułu umowy o zorganizowanie prac interwencyjnych oraz robót publicznych.  Art. 109 ust. 9 ustawy: Decyzję w sprawie wyboru form aktywizacji zawodowej bezrobotnych i innych uprawnionych osób, w ramach łącznej kwoty ustalonej dla powiatu na finansowanie programów na rzecz promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej, podejmuje starosta, po zasięgnięciu opinii Powiatowej Rady Rynku Pracy.

 Art. 9 ust. 1 pkt 9 i 11 ustawy [Zadania samorządu powiatu]: Do zadań samorządu powiatu w zakresie polityki rynku pracy należy: * opracowywanie badań, analiz i sprawozdań, w tym prowadzenie monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych, oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia; * współdziałanie z Powiatowymi Radami Rynku Pracy w zakresie promocji zatrudnienia oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy.
Rada Rynku Pracy to organ opiniodawczo-doradczy ministra właściwego do spraw pracy w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy. Jest swoistą platformą współpracy między przedstawicielami administracji rządowej, samorządowej, pracodawców, pracowników, organizacji pozarządowych i środowiska naukowego. Jej zadaniem jest też włączanie partnerów społecznych w kształtowanie polityki rynku pracy. Do najważniejszych kompetencji Rady Rynku Pracy należą między innymi: inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do pełnego i produktywnego zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich, wzmacnianie integracji i solidarności społecznej oraz zwiększanie mobilności na rynku pracy; opiniowanie rocznych sprawozdań z działalności Funduszu Pracy, a także ocena racjonalności gospodarki środkami tego funduszu; opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, a także wyrażanie opinii o podziale i priorytetach wydatkowania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego.

Rola Rady Rynku Pracy nie jest bezpośrednio decyzyjna – faktycznie nie podejmuje ona aktów prawnych ani wiążących decyzji finansowych. Jednak, w praktyce, jej znaczenie jest daleko większe, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. Opinie, stanowiska i rekomendacje Rady mają realny wpływ na kształtowanie rozwiązań prawnych i finansowych w polityce rynku pracy, zwłaszcza w obszarach takich jak priorytety wydatkowania Krajowego Funduszu Szkoleniowego, wdrażanie programów aktywizacyjnych czy kierunki wsparcia dla urzędów pracy i samorządów.