W dniu 15 grudnia 2021 r. odbyła się w Brukseli sesja plenarna Europejskiego Sektorowego Dialogu Społecznego w Edukacji (ESSDE). Z uwagi na sytuację pandemiczną spotkanie miało charakter wirtualny a uczestnicy korzystali ze środków komunikowania się na odległość. Europejski Sektorowy Dialog Społeczny w Edukacji odbył się w formacie wymiany poglądów i stanowisk Europejskiego Komitetu Związków Zawodowych ETUCE, Europejskiej Federacji Pracodawców EFEE oraz Komisji Europejskiej.
Przedstawicielem związków zawodowych w trakcie tego wydarzenia była Agata Adamek – sekretarz KSOiW.
Zasadniczym celem posiedzenia plenarnego ESSDE było przygotowanie wspólnych priorytetów i harmonogramu zadań na lata 2022-2023. Delegaci uznali, że bezprecedensowy kryzys zdrowotny, społeczny i gospodarczy związany z COVID-19 winien skutkować podjęciem przez partnerów społecznych działań w obszarze 9 konkretnych zagadnień:
1) Zwiększenia inwestycji w edukację i szkolenia.
2) Budowania dialogu społecznego pomiędzy decydentami branży edukacyjnej a związkami zawodowymi.
3) Wzmocnienia atrakcyjności zawodu nauczyciela.
4) Zwiększenia innowacji w edukacji.
5) Poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy.
6) Promowania edukacji na rzecz zrównoważonego środowiska.
7) Budowania społeczeństwa obywatelskiego.
8) Podnoszenia jakości szkolnictwa zawodowego.
9) Wzmocnienia badań naukowych w ramach szkolnictwa wyższego.
Przedmiotowe wytyczne będą podstawą przyszłych, wspólnych projektów ETUCE oraz EFEE, które w sposób szczegółowy zakreślą ramy działalności lobbingowej wspomnianych organizacji pracowników i pracodawców w kontaktach z Komisją Europejską oraz innymi decydentami branży edukacyjnej. Szczególne znaczenie w tej materii ma projekt odnoszący się do wzmocnienia atrakcyjności zawodu nauczyciela, którego KSOiW jest partnerem.
Przedsięwzięcie to zakłada zwiększanie świadomości społeczeństwa na temat znaczenia i wartości zawodu nauczyciela, który często w środkach masowego przekazu jest prezentowany w sposób pejoratywny. Niezależni eksperci z Uniwersytetu Nottingham mają przedstawić w ramach projektu wyniki badań oraz konkluzje w przedmiocie miejsca profesji nauczyciela na drabinie hierarchii zawodów, źródeł wypalenia zawodowego, przyczyn i skutków negatywnej selekcji do zawodu, wpływu polityki na pracowników szkolnictwa oraz szans nauczycieli na pozaszkolnym rynku pracy. Wyniki badań zrealizowanych w ramach projektu mają być zaprezentowane we wrześniu tego roku.
W dniu 27.10.2021 r. podczas e-konferencji Agata Adamek reprezentowała polska stronę związkową. Przedstawiła prezentację dotyczącą atrakcyjności zawodu nauczyciela w Polsce. Główna teza jej wystąpienia dotyczyła kwestii nieadekwatnego w stosunku do zaangażowania i roli społecznej wynagrodzenia nauczycieli: „Nie da się trwale podnieść atrakcyjności zawodu nauczyciela bez uzależnienia systemu wynagradzania nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej”.
Z prezentowanych przez eksperta prof. Howard Stevenson, University of Nottingham w czasie spotkania badań wynikało min., że stopień zadowolenia z wykonywanego zawodu jest związane z uzależnieniem wynagrodzeń nauczycieli od czynników makroekonomicznych. W państwach zamożnych, w których zastosowany jest ten mechanizm stopień zadowolenia nauczycieli jest powyżej średniej.
Agata Adamek
Więcej na stronie: