A A A

Odrzucenie nowego systemu oceniania i związanego z nim systemu awansu proponowały przedstawicielki Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Agata Adamek i Monika Ćwiklińska. Dodajmy, że resort edukacji optował tylko za zmianami w tym zakresie, a inne związki zawodowe nie oponowały. „Solidarność” zwraca uwagę na to, że wprowadzane zmiany były negatywnie opiniowane przez nasz Związek. Reprezentantki Krajowej Sekcji przypomniały również, że oczekiwane przez „Solidarność” propozycje zmian były niejednokrotnie przedstawiane również na piśmie.

– Przysłuchując się uważnie wypowiedziom, które tutaj padły, oraz znając głos środowiska, które reprezentuję, odnoszę wrażenie, że jesteśmy w sytuacji absurdalnej. Mamy zastanowić się nad tym, jak odbiurokratyzować szkołę, podczas gdy właśnie nowy system oceniania i powiązany z nim system awansu zawodowego są wskazywane przez nauczycieli i dyrektorów jako bardzo „papierotwórcze” – powiedziała Agata Adamek, sekretarz KSOiW. 

Dodała również, że zmiany związane z reformą powinny zacząć się od podniesienia nauczycielskich wynagrodzeń, aby przywrócić tej profesji godność. 

– Godnie zarabiający nauczyciel będzie człowiekiem wolnym i będzie w stanie tej wolności uczyć innych. Apeluję o odrobinę zaufania do nauczycieli. – skonkludowała Agata Adamek. – Dekalog, na którym oparta jest trwająca ponad dwa tysiące lat cywilizacja, składa się z około trzystu słów, a w tej komisji aktualnie próbuje się doprecyzowywać, czy zmieniać coś, co, jak widzimy, już urosło do monstrualnych rozmiarów – powiedziała na zakończenie 

Monika Ćwiklińska, członek Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność”, stwierdziła natomiast, że najpierw należy znacząco podwyższyć wynagrodzenia pracowników oświaty, skorygować błędy w zapisach prawnych, a dopiero potem zająć się określaniem standardów w oświacie. Ocena pracy nauczyciela to temat, na którym MEN teraz bardzo się skupia, a nie powinien on być priorytetowy. 

Monika Ćwiklińska przedstawiła także przykłady nieprawidłowości zachodzące w Dąbrowie Górniczej, gdzie dyrektorzy szkół nakazali nauczycielom przychodzenie do pracy we wszystkie dni przerwy świątecznej. 

Minister Zalewska z niedowierzaniem przyjęła tę informację, nazywając takie praktyki patologią.

Szefowa resortu edukacji poinformowała, że rozważony zostanie podnoszony przez „Solidarność” postulat dotyczący przywrócenia godzin „dyrektorskich”.  

Prace Zespołu ds. statusu zawodowego mają zakończyć się do 30 kwietnia 2019 roku, tak aby zmiany weszły w życie z dniem 1 września 2019 roku.

Olga Zielińska

Rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „Solidarność”

10% zniżki (niezależnie od innych promocji)

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki. Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.