Komunikat z posiedzenia sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży w dniu 17 lipca 2018 roku.
Tematem posiedzenia Komisji, w którym uczestniczył Zbigniew Świerczek – zastępca przewodniczącego KSOiW NSZZ „Solidarność”, było rozpatrzenie informacji na temat wspólnego planu i harmonogramu działań Ministra Edukacji Narodowej oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego na rzecz zwiększenia dostępności i promocji: nauczania języka łacińskiego w polskich szkołach oraz kształcenia w tym zakresie na studiach wyższych.
Marzena Machałek, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej, dokonała analizy nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej w szkołach ponadgimnazjalnych i ponadpodstawowych. Od roku szkolnego 2012/13 język łaciński może być nauczany w zakresie rozszerzonym w wymiarze 8 godzin tygodniowo w cyklu kształcenia. Jednak za zgodą organu prowadzącego może być prowadzona nauka tego przedmiotu w zakresie podstawowym w formie dodatkowych zajęć edukacyjnych.
W roku szkolnym 2017/18 języka łacińskiego i kultury antycznej uczono w 193 szkołach (8217 uczniów wybrało ten przedmiot jako obowiązkowy a 6900 jako dodatkowy). Zainteresowanie uczniów nauką tego przedmiotu minimalnie spada a także zaczyna brakować do niego nauczycieli.
MEN stoi na stanowisku nienarzucania szkołom określonego kierunku kształcenia czy ograniczania ich autonomii w wyborze nauczanych przedmiotów. Jednak zdając sobie sprawę z ogromnego znaczenia tego przedmiotu dla rozwijania horyzontów młodych ludzi i rozumienia współczesności, wybór tego przedmiotu zostawić uczniom. Ministerstwo podjęło starania aby spopularyzować czy upowszechnić, uatrakcyjnić naukę języka łacińskiego i kultury antycznej poprzez pokazywanie wartości i walorów z jego poznawania. Działania w tym zakresie to pomoc organizacyjna i finansowa ministerstwa przy:
- Ogólnopolskiej Olimpiadzie Języka Łacińskiego dla szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych,
- przygotowaniu zasobów do nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej z wykorzystaniem środków unijnych,
- wprowadzeniu projektów operacyjnych dofinansowujących edukację klasyczną w szkołach.Pomocą w tej materii, wg men, mają być zmiany systemowe min. wdrożenie nowej podstawy programowej nauczania ogólnego czy wprowadzenie i upowszechnienie doradztwa metodycznego.
Szczegóły stanowisk Ministra Edukacji Narodowej i Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczących nauczania języka łacińskiego i kultury antycznej w szkołach i na uczelniach wyższych w materiale filmowym.
Opracował
Zbigniew Świerczek zastępca przewodniczącego KSOiW NSZZ „Solidarność”