Stanowisko nr 4/2010 Walnego Zebrania Delegatów Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w sprawie obowiązkowych – dodatkowych godzin w szkole z dnia 22. 05. 2010 r.

Email Drukuj PDF
User Rating: / 0
PoorBest 

Walne Zebranie Delegatów, po raz kolejny stwierdza, że uchwalony 21 listopada 2008 roku, w nowym brzmieniu, art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela, jest bublem prawnym. Zapis ten jest sprzeczny
z polskim i międzynarodowym prawem pracy.

 

Wprowadzeniu w życie tych rozwiązań towarzyszy chaos prawny
i organizacyjny:

  1. Brak spójności zapisów w Karcie Nauczyciela, brak jednoznacznej interpretacji przepisów. Do dnia dzisiejszego Ministerstwo Edukacji Narodowej nie odpowiedziało na wiele szczegółowych pytań, które skierowały struktury Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.

  2. Brak w wielu szkołach wolnych sal do realizacji dodatkowych godzin.

  3. Brak uczniów chętnych do udziału w dodatkowych zajęciach, ponieważ mają wypełniony tygodniowy plan zajęć i nie można, przy takim przeciążeniu godzinowym, zmuszać ich do nadmiernego wydłużania pobytu w szkole (np. w szkołach zawodowych).

  4. Trudności z organizacją tego typu dodatkowych zajęć szczególnie
    na terenach wiejskich – w szkołach, gdzie uczniowie są dowożeni.

  5. Coraz bardziej realne obawy nauczycieli, że będzie to kolejny instrument prowadzący do nierównego traktowania nauczycieli. Ta sytuacja powoduje bezpodstawne zróżnicowanie nauczycieli wykonujących zajęcia dydaktyczne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia MEN ws. ramowych planów nauczania, które to godziny są płatne i realizujących zajęcia tego samego typu, określone
    w art.42 ust.2 pkt 2 Karty Nauczyciela, co oznacza wykonywanie zajęć bez wynagrodzenia.

 

Walne Zebranie Delegatów stanowczo protestuje przeciwko:

  1. praktyce likwidacji etatów nauczycielskich w świetlicach szkolnych
    i zastępowania ich nauczycielami realizującymi opiekę świetlicową
    w ramach tzw. 19 godziny. Takie postępowanie może doprowadzić
    do obniżenia bezpieczeństwa dzieci oraz wypaczenia roli świetlicy szkolnej. Nauczyciele mogą wspomagać pracę świetlicy, a nie zastępować jej.

  2. wykorzystywaniu dodatkowej godziny na doraźne zastępstwa,

  3. administracyjnemu określaniu minimalnej liczy uczniów uczestniczących w zajęciach, gdy zgodnie z ustawą można realizować dodatkową godzinę z 1 uczniem,

  4. zmuszaniu do realizacji dodatkowej godziny w soboty,

  5. rozliczaniu przez dyrektorów realizacji dodatkowej godziny w czasie krótszym niż przewidziane ustawą 6 miesięcy.

 

Przypominamy, że Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” na wniosek Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania zawnioskowała do Prezydenta RP, Rządu i Parlamentu o likwidację zapisu art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, który jako prawnie wadliwy wprowadza w szkołach chaos organizacyjny. Sprawa jest tym bardziej pilna, gdyż występujące już nieprawidłowości nasilą się po wprowadzeniu od 1 września 2010 roku, drugiej dodatkowej godziny
do realizacji.

 

 

Teresa Misiuk

Przewodniczący WZD SKOiW NSZZ „Solidarność”

 

ZNAJDZ NA STRONIE

Szukaj na stronach NSZZ "Solidarność"

Wyszukiwarka przeszukuje 22 strony struktur terenowych i branżowych.

Loading

Solidarność to nie tylko Wałęsa - konferencja prasowa kombatantów "S"



 




Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.