Podkomisja ds. jakości kształcenia i wychowania 15.03.2012r.

Email Drukuj PDF

15 marca 2012 roku, odbyło się posiedzenie stałej podkomisji ds. jakości kształcenia i wychowania poświęcone rozpatrzeniu informacji MEN  o stanie przygotowania nauczycieli i dyrektorów szkół do wdrożenia reformy programowej w liceach ogólnokształcących od 1 września 2012 r.

Z zaprezentowanego przez vice-minister Joannę Berdzik materiału wynika, że zdaniem MEN, dyrektorzy i nauczyciele liceów ogólnokształcących są przygotowani do wprowadzenia  reformy programowej do klas I-ych w roku  szkolnym 2012/13 w stopniu odpowiednim.

 

 

Według danych Systemu Informacji Oświatowej /SIO stan na 30 09 2011/ liczba liceów wynosi 3625.Ośrodek Rozwoju Edukacji /ORE/ zorganizował cykl 22 szkoleń dla 2140 nauczycieli i dyrektorów z zakresu zmian programowych i organizacyjnych w szkołach od 1 IX 2012 r. Ponadto odbyły się spotkania informacyjne dotyczące ramowych i szkolnych planów nauczania dla  około 1200 osób. 200 nauczycieli szkól ponadgimnazjalnych uczestniczyło również w 3-dniowym szkoleniu dotyczącym konstruowaniu programów nauczania. Powstały materiały wspomagające prace szkół i zawierające praktyczne wskazówki dotyczące organizacji pracy od 1 IX br. Są dostępne na stronie internetowej Ośrodka Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl/zakładki: Wdrożenie podstawy programowej-Ramowe plany nauczania-Materiały/ . Do 5 03 2012r. było prawie 80.000 pobrań ze strony ORE. W lutym br. w konkursie na programy nauczania MEN wyłoniło 30 programów, w tym 19 dla szkół ponadgimnazjalnych, są do pobrania na stronie ORE i Portalu Scholaris. Zdaniem min. Berdzik także problem podręczników do szkół ponadgimnazjalnych nie powinien sprawiać trudności, dopuszczono już 98 w tym 9 e-booków /stan na 2 marca 2012 r./, a w trakcie  są procedury dopuszczania do użytku szkolnego dalszych  66 podręczników,   14 e- booków i  14 multimedialnych podręczników.

Z przedstawionych informacji wynika, że ministerstwo edukacji  stan przygotowań  wdrożenia reformy programowej  w liceach ogólnokształcących  od 1 IX 2012  roku ocenia zadowalająco  !!!

Także posłowie PO podzielali zdanie min. Berdzik, szczególnie p. Katarzyna Hall długo wyliczała zalety wprowadzanych / przez siebie/ zmian , mówiąc o ich nowoczesności i kreatywności nauczania . Całkowicie odmienne zdanie zajęli posłowie PiS-u, panowie Lech Sprawka i Zbigniew Dolata, ostro krytykując przedstawiony materiał  i założenia  reformy programowej, szczególnie blokowanie nauczania oraz bardzo wczesną konieczność wyboru  jako wyjątkowo szkodliwe. Poseł Dolata,  wskazał  na wielkie niebezpieczeństwo obniżenia jakości kształcenia ogólnego.

Posłanka Marzena Wróbel z Solidarnej Polski domagała się ujawnienia nazwisk  autorów podstaw programowych. Wiele bardzo krytycznych wypowiedzi dotyczyło podstawy programowej z historii. Podnoszone były kwestie kwalifikacji nauczycieli i niejednoznacznych zapisów, które pozwalają na dużą swobodę interpretacyjną.

Zarówno w wypowiedziach posłów opozycji jak i strony społecznej częsta była refleksja o sensie dyskusji i kierowania uwag i opinii skoro MEN  ich nie uwzględnia. Przedstawicielki NSZZ „Solidarność” podzielając krytyczne opinie wyrażone przez przedmówców zadały konkretne pytania:

  1. Czy MEN przygotowuje zmiany prawne, które wprowadzą powszechny obowiązek zatrudniania doradców zawodowych w gimnazjach?
  2. Czy MEN dysponuje szacunkowymi danymi, ilu nauczycieli straci pracę od 1 września 2012 roku ? Zadając to pytanie podkreślono, że utrata pracy przez nauczycieli nie jest wynikiem tylko niżu demograficznego ale także efektem omawianych zmian i oszczędnościowej polityki samorządów wymuszonej przez Rząd. Wobec tego, czy jest opracowany jakiś program osłonowy dla naszej grupy zawodowej.
  3. Czy już ukazały się wszystkie rozporządzenia MEN związane ze wprowadzanymi zmianami? Mocno podkreślając, że ukazują się zbyt późno i zawierają wiele niejasności.
  4. Czy edukacja jest jeszcze narodowa?

Przedstawiciele innych organizacji związkowych pytali m.in.  o to, czy nauczyciele będą zatrudniani na kontrakty oraz co będzie z uczniami, którzy dokonali niewłaściwego wyboru.

Z odpowiedzi pani wiceminister na pytania uczestników spotkania dowiedzieliśmy się, że:

  • tak jak dotychczas przy zmianie szkoły uczeń ma otrzymać wszelką pomoc od nowej placówki,
  • udrożnione zostaną kanały informacyjne, kuratoria oświaty nie będą się zajmowały propagowaniem wprowadzanych zmian,
  • 23 marca w dwóch dziennikach ogólnopolskich ukażą się obszerne informacje dotyczące zmian w szkołach ponadgimnazjalnych,
  • nie jest planowane zatrudnianie nauczycieli na kontraktach,
  • zwolnienia nauczycieli to efekt mniejszej liczby uczniów,
  • dyrektor szkoły ma możliwość decydowania, którzy nauczyciele będą realizowali blok przyroda,
  • liczba godzin na poszczególne przedmioty nie ulega zmniejszeniu tylko zwiększeniu,
  • na podstawie badań IBE można być spokojnym o wyniki egzaminu gimnazjalnego,
  • MEN wzmocni działania KOWEZiU w zakresie doradztwa zawodowego,
  • zostało powołane Forum Rodziców,
  • MEN wyraziło negatywną opinię do pomysłu ministerstwa finansów grupowania szkół,
  • nauczyciel nie musi pisać programu nauczania – może dostosować programy dostępne na stronie ORE,
  • kuratoria oświaty powinny się w tej chwili skupić na badaniu efektów,
  • nie ma zagrożenia demontażem systemu edukacji.

Halina Kurpińska, Teresa Misiuk

Poprawiony: sobota, 26 maja 2012 19:18  

ZNAJDZ NA STRONIE

Szukaj na stronach NSZZ "Solidarność"

Wyszukiwarka przeszukuje 22 strony struktur terenowych i branżowych.

Loading

Solidarność to nie tylko Wałęsa - konferencja prasowa kombatantów "S"



 




Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.