Komunikat z posiedzenia Rady Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Zwierzyńcu w dniach 20-21 lutego 2009

Email Drukuj PDF

KOMUNIKAT

z posiedzenia Rady Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania

NSZZ „Solidarność” w Zwierzyńcu w dniach 20-21 lutego 2009 r.

Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostrzega Rząd przed eskalacją fali protestów w oświacie. Niezadowolenie związkowców budzą uchwalone przez Sejm RP zmiany w ustawie o systemie oświaty, zwłaszcza te prowadzące do prywatyzacji szkół i ograniczenia odpowiedzialności państwa za edukację, nowa podstawa programowa oraz propozycje nowej tabeli płac zasadniczych nauczycieli.

 

 

 

Obradująca w Zwierzyńcu Rada Sekcji Krajowej przyjęła stanowisko, w którym krytycznie ocenia przebieg negocjacji płacowych w MEN. Rada Sekcji nie wyraziła zgody na dalsze spłaszczanie płac nauczycieli.

- Nauczyciele dyplomowani i mianowani nie otrzymają nawet obiecanego przez Rząd RP od stycznia br. 5 proc. wzrostu płacy zasadniczej. Zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli stażystów i kontraktowych będzie sfinansowane kosztem płac nauczycieli dyplomowanych i mianowanych – czytamy w stanowisku Rady.

Rada Sekcji Krajowej domaga się znaczącego wzrostu udziału płacy zasadniczej w średnim wynagrodzeniu nauczycieli, większych podwyżek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli mianowanych i dyplomowanych.

Odnosząc się do informacji medialnych o skali podwyżek w oświacie Rada SKOiW stwierdziła, że wbrew uporczywym kłamstwom szerzonym przez Rząd o rzekomym wzroście płac nauczycieli w roku 2009 o 10 procent rzeczywisty wzrost płac nie wyniesie nawet 6,7 proc.

Członkowie Rady wysłuchali relacji Haliny Kurpińskiej, wiceprzewodniczącej Sekcji Krajowej z obrad sejmowej podkomisji zajmującej się projektem poselskim ustawy o tzw. świadczeniach kompensacyjnych dla nauczycieli. Projekt ten zawiera szereg błędów prawnych, co stwierdził nawet Rząd w stanowisku odnoszącym się do projektu tej ustawy. Proponowane rozwiązania, a zwłaszcza wysokość tzw. świadczenia kompensacyjnego (80% emerytury pomostowej) są odbierane przez związkowców z NSZZ „S” jako uwłaczające dla nauczycieli.

Rada Sekcji Krajowej czeka na decyzję Prezydenta w sprawie zmian w ustawie o systemie oświaty, przewidujących m.in. przekazywanie szkół przez samorządy osobom fizycznym i prawnym. Jeśli Pan Prezydent zastosuje weto do tej ustawy, to w dniu głosowania w Sejmie nad wetem Prezydenta odbędzie się pod Sejmem demonstracja NSZZ „Solidarność”.

Rada SKOiW z dezaprobatą odnosi się do podpisanego w grudniu 2008 r. przez Panią Minister Edukacji rozporządzenia o nowej podstawie programowej. Zdaniem Rady to w pośpiechu przygotowane i podpisane rozporządzenie jest powszechnie krytykowane nie tylko przez nauczycieli, ale także przez ludzi nauki, twórców kultury. Nowa podstawa programowa została skonstruowana przy niewielkim udziale nauczycieli – praktyków. Krytyka tego dokumentu dotyczy praktycznie każdego przedmiotu. Najbardziej krytykowane rozwiązania to:

- odejście od zintegrowanego charakteru nauczania na pierwszym etapie kształcenia,

- kontrowersyjna lista lektur,

- ograniczenie nauczania historii, szczególnie w zakresie historii najnowszej.

- Obecne zmiany w systemie edukacji są groźne nie tylko dla samych nauczycieli, ze względu na niekorzystne zmiany płacowe i pozbawienie prawa do wcześniejszych emerytur, ale przede wszystkim dla społeczeństwa, gdyż obniży się znacznie poziom kształcenia. Wykształcenie stanowiło nasz poważny atut w Europie, teraz równamy w dół – podsumowuje Teresa Misiuk – przewodnicząca Sekcji Regionalnej Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Środkowowschodniego.


Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „S”

Wojciech Jaranowski
 

ZNAJDZ NA STRONIE

Szukaj na stronach NSZZ "Solidarność"

Wyszukiwarka przeszukuje 22 strony struktur terenowych i branżowych.

Loading

Solidarność to nie tylko Wałęsa - konferencja prasowa kombatantów "S"



 




Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika m.in. do analizy statystycznej ruchu, dopasowania wyglądu i treści strony do indywidualnych potrzeb użytkownika. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Treść zamieszczonych aktów prawnych nie stanowi źródła prawa, lecz jest tylko ich zapisem elektronicznym. Z uwagi na niedoskonałość zabezpieczeń chroniących dane zapisane w formie elektronicznej, a także możliwość błędnego wprowadzenia danych, administrator strony nie ponosi odpowiedzialności za treść publikowanych tu aktów prawnych.